Schibsted overvejer salg af Metronome

Den mægtige Schibsted-koncern er ikke usårlig og iværksætter 'lønsomhedsprogram' samt et evt. salg af Metronome.
Tine Brødegaard Hansen

Det fremgår af Schibsteds regnskab for tredje kvartal.

Det svenske selskab Metronome Film & Television har et driftsresultat i tredje kvartal på 16 mio. svenske kr., hvilket er en forbedring på tre mio. kr. sammenlignet med samme periode i 2007 og Schibsted betegner ordresituationen for selskabet som god.

Det danske selskab Metronome Productions A/S indgår i paraplyselskabet Metronome Film & Television.

I regnskabet hedder det:

"Schibsted er i en fase med strategiske sonderinger knyttet til Metronome Film & Television. Salg af virksomheden er et alternativ."

Lønsomhedsprogram for 500 millioner
Et såkaldt "lønsomhedsprogram" skal i løbet af 2009 trimme Schibsted-koncernen og vil have et omfang på 500 mio. norske kr. Restruktureringsomkostninger i den forbindelse bliver på 120 mio. norske kr., hvilket kommer til at belaste koncernregnskabet for fjerde kvartal.

Når det gælder koncernens norske aviser på papir og net, er billedet nemlig mindre rosenrødt end tidligere.

Schibsted står bag tabloidavisen Verdens Gang, hvis netudgave, VG Nett, har ca. 2,9 millioner unikke brugere ugentligt. Men nu har VG Netts konstante vækst stødt hovedet mod loftet. VG Multimedia, der også inkluderer rubrik-tjenesten Finn.no, som Schibsted er medejer af, har i tredje kvartal et fald i driftsresultatet fra 30 mio. norske kr. til 22 mio. norske kr. Årsagen er øget omkostninger til redaktionelle satsninger, oplyses det i regnskabet.

Netop Finn.no oplever annoncevækst. Alene ejendomsannoncerne står for en vækst på 24 procent, men da Schibsted samtidig har opbygget søgemaskinen Sesam, som nu er integreret i Finn.no, er driftsresultatet faldet fra 71 mio. norske kr. til 67 mio. norske kr., oplyser koncernen.

VG's papirudgave har siden januar 2008 haft en oplagsnedgang på ugedage på 23.126 eksemplarer, men indtægterne er intakte grundet prisstigninger på avisen. Annonceindtægterne er i tredje kvartal faldet med seks procent.

Nu er VG på vej til at flytte fra første- til andenpladsen som Norges mest læste avis, mener den norske avisforsker Sigurd Høst, som regner konkurrencen fra sladderbladene som en vigtig faktor i oplagsfaldet.

Aftenposten der står til at overtage pladsen om et par år, ifølge forskeren, er dog også Schibsted-ejet. Aftenposten tegner sig i øvrigt for et drastisk annoncefald på 21 procent.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra koncerndirektør for finans, Trond Berger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også