Ny reklameanklage mod DR

DR kritiseres igen for at lave skjult reklame til gavn for tv-stationens egne programværter. Ifølge Oluf Jørgensen, der er mediejurist på Danmarks Journalisthøjskole, er det denne gang DR2-programmet 'Anne Mad', der forbryder sig mod loven. "Fremhævelsen på dr.dk af bogudgivelsen er efter min vurdering ulovlig, skjult reklame, hvis det er programværtens egen bog. I så fald er fremhævelsen på dr.dk en overtrædelse af radio- og fjernsynsloven og markedsføringslovens forbud mod skjult reklame," siger Oluf Jørgensen ifølge politiken.dk til Ritzau. 'Anne Mad' er også titlen på en bog, der bliver udgivet på Politikens Forlag, hvilket der reklameres med på dr.dk. Da Ritzau gjorde DR opmærksom på det, blev bogomtalen i første omgang pillet af hjemmesiden, men senere blev den lagt på igen. "Vi har kigget det igennem og mener ikke, der er problemer. Det er en del af det at præsentere programmet og værten bag. Vores kriterium er, at det skal være redaktionelt begrundet," siger Mette Bock, der er direktør for programproduktionen.
MediaWatch

DR kritiseres igen for at lave skjult reklame til gavn for tv-stationens egne programværter.

Ifølge Oluf Jørgensen, der er mediejurist på Danmarks Journalisthøjskole, er det denne gang DR2-programmet 'Anne Mad', der forbryder sig mod loven.

"Fremhævelsen på dr.dk af bogudgivelsen er efter min vurdering ulovlig, skjult reklame, hvis det er programværtens egen bog. I så fald er fremhævelsen på dr.dk en overtrædelse af radio- og fjernsynsloven og markedsføringslovens forbud mod skjult reklame," siger Oluf Jørgensen ifølge politiken.dk til Ritzau.

'Anne Mad' er også titlen på en bog, der bliver udgivet på Politikens Forlag, hvilket der reklameres med på dr.dk.

Da Ritzau gjorde DR opmærksom på det, blev bogomtalen i første omgang pillet af hjemmesiden, men senere blev den lagt på igen.

"Vi har kigget det igennem og mener ikke, der er problemer. Det er en del af det at præsentere programmet og værten bag. Vores kriterium er, at det skal være redaktionelt begrundet," siger Mette Bock, der er direktør for programproduktionen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også