Ebay: Den Blå Avis er en fænomenal forretning

Den Blå Avis ny ejer, eBay, forventer, at selskabet bliver fire gange så meget værd, siger eBays direktør i Danmark, Larry Illg.
Tine Brødegaard Hansen

Det viser erfaringerne fra Ebays opkøb af det hollandske svar på Den Blå Avis, Marketplaats.nl, siger Larry Illg til MediaWatch på SIME-konferencen i Stærekassen. 

Dengang mente alle, at Ebay havde betalt for høj en pris på 225 mio. euro, men nu er selskabet næsten fire gange så meget værd, selvom også Holland er et lille marked. Samme udvikling er mulig for Den Blå Avis.

'Post-forhandlings-tømmermænd'
Ebays rekordhøje pris på 2,1 mia. kr. for Den Blå Avis, Bilbasen og Bilinfo samt den massive presseomtale, har ifølge Larry Illg givet "post-forhandlings tømmermænd", men nu begynder det rigtige arbejde.

"Når en aftale af den størrelse falder på plads, er der bagefter nærmest post-forhandlings-tømmermænd, hvor medarbejderne overvejer, hvad det betyder for dem og deres karriere, hvad det betyder for forretningen og brugerne. Derfor har jeg brugt tiden på at lære dem medarbejderne, produkterne og brugerne at kende for at finde ud af hvordan vores forretninger kan arbejde sammen. Så vi er først ved at begynde selve arbejdet nu."

Hvilken vækst forventer du at for Den Blå Avis?

"Købsprisen bruger jeg næsten som en joke, den er hverken mit eller medarbejdernes fokus. Vi ser på produktet og hvordan vi interagerer, men vi forventer en vækst som i Holland. Vi tror på potentialet i platformen, brandet og teamet. Jeg har arbejdet på handlen i to år og føler, at jeg kender markedet og forretningen."

I dit oplæg nævnte du, at Bilinfo er en overset del af forretningen, hvad er jeres planer for Bilinfo? (Bilinfo er software, der bl.a. giver bilforhandlerne mulighed for at lægge indhold på deres sites, red.)

"Der er mulighed for at tage konceptet til andre lande. Vi lavede en global scanning af den type redskaber og fandt ud af, at Bilinfo var det bedste. Mange har ikke hørt om det, men det er et fantastisk produkt, der vil være et plus i Ebays portefølje. Årsagen er, at det opbygger  en relation til bilforhandlerne og virkelig forstår bilforhandlernes behov og den tid de har til rådighed. Det er svært at finde så målrettede redskaber, normalt er de langt mere standardiserede."

Bliver det svært at overføre til andre typer produkter eller forhandlere?

"Det nuværende produkt er ret overførbart, der er en appetit på det, men nu må vi se om de andre markeder tager det til sig." 

Hvad er din karakteristik af det danske rubrikmarked og dem der kæmper om det?

"Det er et meget levende marked i Skandinavien. Vi opererer i over tyve lande og har en god fornemmelse for, hvor stærke konkurrenterne er og Skandinavien har helt klart et af de stærkeste rubrikmarkeder. Selvom jeg ikke er indfødt dansker, tror jeg, at det skyldes en høj grad af tillid i befolkningen, som gør det nemt at forhandle over nettet. Man behøver ikke en tredje person til at garantere for, at salget er i orden. Den Blå Avis har ikke forløst sit potentiale på markedet, men der er helt sikkert mange om budet."

Hvorfor valgte Ebay at begynde på det danske marked før nogle af de andre skandinaviske lande?

"Holland er også et lille land, og det er kronjuvelen i vores rubrikportefølje. Den Blå Avis er en fænomenal forretning i sig selv, vi har meget at lære af dem, men de kan også lære af os. Det der har haft betydning for os, er dybden af den relation Dba.dk har  det starter som en god forretnig vi har meget at lære og lære dem, men også Holland er et lille land og det er kronjuvelen i vores rubrikportefølje. Det er dybden af relationerne med brugerne der tæller.

Hvad kan Dba.dk lære af Ebay?

"At reorientere sig endnu mere mod brugerne og hvordan de interagerer med produktet. Hvor Den Blå Avis kun har et laboratorie her i Danmark, har Ebay over tyve laboratorier i hele verden. Hvis en applikation virker i 15 lande, hvorfor så ikke prøve den af på det danske marked? Vores erfaring fra Marketsplaats er, at vores større portefølje giver dem en frihed til at prøve flere ting af."

Vil andre internationale virksomheder også få øjnene op for Danmark?

"Jeg ville blive overrasket, hvis de ikke gjorde. Når et stort selskab som Ebay kommer til Danmark, retter det verdens opmærksomhed mod landet. Det er først inden for de seneste to år, at vi er blevet forelsket i det danske marked, før kendte jeg ikke til det. Og det er ikke tilfældigt, at vi i et hårdt økonomisk klima, vælger at satse på dette marked, for der er meget vi kan gøre."

Hvad bliver det næste store selskab der kommer til Danmark?

"Ingen anelse."

Hvilke områder vil I ikke røre ved?

"Der er færre ting vi ikke vil gøre, end hvad vi påtænker at gøre. Vi følger vores brugere, og hvad de vil. Vi vil have dybere relationer når det gælder markedspladsen for salg af diverse ting, job og bolig. Men vi kommer ikke med en færdig formular, det er mere en opdagelsesrejse, vi har påbegyndt."

Vil det sige, at alt kan ske?

"Ja, alt er muligt, men du får mig ikke til at sige: "Yes, we can!", siger Larry Illg med henvisning til en af Barack Obamas kampagneråb og griner.

Dagbladene får til gengæld endnu mindre at smile af med en ny spiller på rubrikmarkedet, der i forvejen er svækket af et faldende bolig- og jobmarked. 

Om Larry Illg
Larry Illg bosætter sig i Århus som afløser for den tidligere adm. direktør Frank Ludvigsen og bliver chef for Den Blå Avis' og Bilbasens medarbejderstab på i alt ca. 300 medarbejdere i henholdsvis Århus og Herlev.

Larry Illg kommer fra en stilling som adm. direktør for Ebays Lokale rubrik-forretning, der dækker de tre brands Gumtree, Kijiji og Loquo. Han kom til Ebays afdeling for rubrikmarkedet og ekspansion i 2006.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også