Norsk TV 2-søster taber på intens konkurrence

Om et år bliver det danske tv-marked digitaliseret. I Norge er det allerede sket, og tendensen er klar: TV 2 mister terræn.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Der er vilde diskussioner i tv-verdenen for tiden. Nogle - inklusive TV 2 - mener, at TV 2 vil tabe yderligere seerandele, når tv-markedet til næste år digitaliseres. Andre igen, bl.a. konkurrenterne, mener, at faldet vil være mere blødt og kritiserer i stedet TV 2 for at overdrive problemet.

Ingen ved præcist, hvad der sker, men der er nu kommet et fingerpeg fra Norge, hvor man i et år har haft digitalt sendenet, hvilket bringer flere kanaler ud til flere seere og dermed resulterer i øget konkurrence om seerne.

Og det ser ud til, at TV 2 i hvert fald har en pointe. I Norge har hovedkanalen mistet 5 procentpoint markedsandele det seneste år. Samlet øgede nordmændene tv-seningen med 13 minutter i oktober, mens TV 2's hovedkanal tabte fem minutter i tv-sening.

"TV 2 Gruppen er samlet faldet to minutter, men det er rigtigt, at hovedkanalen taber mest. Det er lidt forventet, fordi det er den suverænt største kommercielle kanal. Det skyldes jo, at folk har fået adgang til flere kanaler. TV 2 har haft nogle fordele, som vi har mistet, fordi de har andre nu har kunnet øge distributionen," siger Marianne Røiseland, informationschef i TV 2, til Kampanje.com.

Mens hovedkanalen - nøjagtig som i Danmark - taber seerandele, er også TV 2 Norges mindre kanaler med til at kannibalisere på hovedkanalen. Både TV 2 Zebra, Nyhetskanalen og Filmkanalen viser vækst i TV 2 Gruppen, der i øvrigt er delvist ejet af Danmarks største mediekoncern Egmont.

Den helt store vinder er Viasat, som med TV3 og Viasat har haft en samlet fremgang på seks minutters daglig sening.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også