Internettet vandt valget i USA

Valget har flyttet magtbalancen mellem medieplatformene - men tv var stadig det vigtigste medie i den amerikanske valgkamp, siger Informations korrespondent i Washington.
MediaWatch


1) Hvad er de største medierelaterede historier, valget har affødt i USA?
Annegrethe Rasmussen: De to største, mens jeg har været i landet siden i sommer, har uden tvivl været de nye mediers betydning for Barack Obamas succesrige kampagne, og spørgsmålet om hvorvidt den vicerepublikanske kandidat Sarah Palin har fået en uretfærdig behandling i de overvejende liberale tunge, nationale medier.

2) Er der forskel på, hvordan kandidaterne har brugt medierne i valgkampen og med hvilket resultat?
AGR: Ja jeg vil mene, at Barack Obamas cool og ekstremt interaktive, netbaserede kampagne i samspil med hans unikke evne til rent faktisk fysisk at organisere sine græsrodsaktivister er den ene af de to hovedbegrundelser for, at han har vundet dette valg. Den anden er den økonomiske krise, som i den grad har spillet McCain (som havde satset på en sikkerhedspolitisk orienteret kampagne) kortene af hænde.

3) Har valget og valgkampen rykket ved magtbalancen medierne, og på hvilken måde?
AGR: De nye sociale netmediers betydning er stærkt øget, og jeg læste et kommentar, der netop pegede på, at internettet er en klar vinder af valget - ud over Barack Obama. Men det vil være forkert at sige, at TV og aviser/magasiner pludselig ikke betyder noget, for det gør de. Alle de undersøgelser, jeg har set, peger fortsat på, at TV er det mest magtfulde medie – endnu.

4) Hvor har amerikanerne søgt deres informationer op til valget?
AGR: Bredt, bredt, bredt. Millioner af mennesker er blevet kontaktet i deres hjem (gennem ring på døren), ringet op (telefoncanvassing), skrevet breve til eller blevet e-mailet. Og så har de læst aviser, magasiner, kampagnemateriale, set TV og søgt deres informationer på nettet. Der er ikke nogen endelig statistik endnu, men det kommer der formentlig allerede i denne uge.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også