Jyllands-Posten er igen størst

Gratisaviserne går tilbage, mens betalingsaviserne slår igen i de seneste læsertal fra Gallup. Jyllands-Posten er igen landets mest læste dagblad.
MediaWatch

Oktobertallene fra Index Danmark/Gallup er sød musik for betalingsaviserne.

Mens de tre gratisaviser går tilbage er det kun B.T., som taber terræn blandt de 'landsdækkende' betalingsaviser. Værst ser det ud for 24timer, som har tabt 37,3 pct. af læserne på et år og også er gået tilbage i forhold til september.

Jyllands-Posten kan til gengæld glæde sig over, at fremgangen på 6,7 procent i forhold til 2007 er nok til, at avisen igen indtager førstepladsen på listen over de mest læste aviser i Danmark. Den position har gratisaviserne ellers siddet på længe.

Sammenlagt har de landsdækkende aviser dog ikke så pokkers meget at fejre. De har nemlig på trods af Nyhedsavisens lukning tabt 5,1 procent af læserne i forhold til samme måned sidste år. Dengang havde Nyhedsavisen 550.000 læsere, som altså tilsyneladende er forsvundet i det blå.

På Jyllands-Posten fryder ansvarhavende chefredaktør Jørn Mikkelsen sig over de seneste tre måneders vækst og den friske førsteplads.

"Det er meget glædeligt, at vores nye avis allerede er slået så positivt an hos læserne, at vi nu igen klart er landets mest læste avis. Læserne har noteret sig det nye design og det styrkede journalistiske indhold. Mere kan man næsten ikke ønske sig," siger han.

Men selvom Jyllands-Posten nu er størst bliver avisen overgået, når det gælder vækst af Politiken, Information, Kristeligt Dagblad og Børsen. Sidstnævnte er topscorer med en vækst på 19,5 pct. i antallet af daglige læsere siden oktober sidste år.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også