Super september gav rekord i medieomsætning

Annoncemarkedets reelle omsætning står i stærk kontrast til pressens konstante summen om recession, viser nye tal fra DRRB Mediaindex.
Per Fanefjord Laursen

De seneste DRRB-data gør sortseerne lidt til skamme. De viser, at annoncemarkedet i januar-september 2008 ligger i index 105 i forhold til 2007. Det er muligvis ikke så flot som 'superåret' 2006, hvor væksten var otte procent. Men heller ikke så langt fra 2007, hvor væksten hed syv procent.

Markedet er godt hjulpet af stor vækst i september og en pæn august.

I september voksede media spend med hele 20 procent, drevet af internet, tv m.fl, og medierne tiltrak i september de største investeringer i år, nemlig knap 600 mio kr.

Internettet voksede med 43 procent, tv med 28 procent, outdoor med 34 procent og diverse medier med 105. Væksten i det samlede index er primært drevet af tv, som udgør omkring 45 procent af den samlede omsætning.

Overaskende stærk september
"Det er overraskende, at væksten i 3. kvartal er på +10 procent, stærkt hjulpet af en super september med 20 procent vækst. Baseret på den seneste udvikling er markedet i plus, men jeg tror ikke, det varer ved. Med de mange kvalificerede udmeldinger i markedet forventer jeg en skarp opbremsning forude," siger analysechef Henrik Dyring, DRRB.

Den stærke medvind i september hjalp dog ikke de kategorier, der i forvejen er på taberlisten. Dagbladene er i index 90 og magasiner/ugeblade i index 92

Set over hele 2008 til dato er der ingen af de gamle medier, der behøver at trække champagnen ud af skabet. Kun internet, der står til en vækst på 36 procent.

Fjerde kvartal bliver en anden sag
"Den overraskende gode september skyldes nok, at det er indrykninger, der er booket lang tid før, at markedet fornemmede, at vi er i recession," siger direktør Ulrik Thagesen, Mediacom, der er ret sikker på, at data fra fjerde kvartal vil fortælle en anden historie.

Ifølge Johan Boserup, der er ansvarlig for medieindkøbet på vegne af Omnicom Media Group, er der ingen tvivl om, at Danmark også bliver ramt af en medierecession.

”Finanskrisen får direkte indflydelse også på Danmark. Det går kun godt med medieomsætningen og annoncørerne her, fordi der er en forsinkelse, og medierne får et problem, hvis de ikke tager det alvorligt,” har Johan Boserup tidligere advaret.

Han forudser en mediekrise på niveau med den, der fulgte i kølvandet på terrorangrebet i USA den 11. september 2001, og den vil ramme annonceomsætningen selv hos de fremadstormende digitale medier

Kilde: DRRBs Mediaindex

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også