Avisen skal satse på analyser

Den daglige avis - tre gange om ugen. Det kan blive fremtiden for mange dagblade, mener amerikansk professor. Philip Meyer er professor emeritus i journalistik ved University of North Carolina og en erfaren journalist, redaktør og kommentator. For et par år siden udgav han bogen 'The Vanishing Newspaper: Saving Journalism in the Information Age', og i en ny artikel fra American Journalism Review tager han tråden op igen og beskriver "fremtidens eliteavis", skriver Information. Philip Meyer mener, at truslen for betalingsaviserne først og fremmest kommer fra internettet, ikke mindst fordi de kan sprede nyheder, uden at det koster en krone til tryk og distribution. Konkurrencen er ubarmhjertig, og derfor skal den trykte avis, ifølge Meyer, holde sig fra at konkurrere direkte med internettet. I stedet kan den klassiske avis bidrage med noget helt unikt: community influence, mener Meyer. Denne indflydelse på fællesskabet har avisen i kraft af at være en troværdig nyhedskilde, der bidrager med f.eks. analyser og undersøgende journalistik. Meyer spår, at de aviser, der overlever, højst sandsynligt vil gøre det, fordi de satser på klassiske avisgenrer som analyse og undersøgende journalistik i en trykt avis, der ikke udkommer dagligt men måske kun to-tre dage om ugen - kombineret med en konstant opdatering og læserinteraktion på nettet, skriver Information fredag.
MediaWatch

Den daglige avis - tre gange om ugen. Det kan blive fremtiden for mange dagblade, mener amerikansk professor.

Philip Meyer er professor emeritus i journalistik ved University of North Carolina og en erfaren journalist, redaktør og kommentator.

For et par år siden udgav han bogen 'The Vanishing Newspaper: Saving Journalism in the Information Age', og i en ny artikel fra American Journalism Review tager han tråden op igen og beskriver "fremtidens eliteavis", skriver Information.

Philip Meyer mener, at truslen for betalingsaviserne først og fremmest kommer fra internettet, ikke mindst fordi de kan sprede nyheder, uden at det koster en krone til tryk og distribution.

Konkurrencen er ubarmhjertig, og derfor skal den trykte avis, ifølge Meyer, holde sig fra at konkurrere direkte med internettet.

I stedet kan den klassiske avis bidrage med noget helt unikt: community influence, mener Meyer.

Denne indflydelse på fællesskabet har avisen i kraft af at være en troværdig nyhedskilde, der bidrager med f.eks. analyser og undersøgende journalistik.

Meyer spår, at de aviser, der overlever, højst sandsynligt vil gøre det, fordi de satser på klassiske avisgenrer som analyse og undersøgende journalistik i en trykt avis, der ikke udkommer dagligt men måske kun to-tre dage om ugen - kombineret med en konstant opdatering og læserinteraktion på nettet, skriver Information fredag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også