Henrik Schultz: Berlingske bør nedjustere

Mecoms dårlige økonomi betyder næppe salg af danske aktiviteter, men nedjusteringer er en god mulighed.
Tine Brødegaard Hansen

Det mener medieanalytiker i Kaupthing Bank, Henrik Schultz.

Han anser det ikke for særligt sandsynligt, at Berlingske Medias ejer, Mecom, der har tabt 95 pct. af sin aktieværdi på et år, begynder et storudsalg af aktiviteterne i Danmark. Det skyldes blandt andet, at Berlingske-koncernen i dag har en integreret organisations- og produktionsstruktur.

"David Montgomery har gennemført en reorganisering, så Berlingske Media i dag opererer som et samlet mediehus, når det gælder journalistik, annoncesalg og produktion. Indtil for et par år siden var det relevant at se på frasalg af de enkelte titler og blade, men det er mindre relevant i dag," siger han.

I stedet ligger der muligheder i at skrue ned for ambitionsniveauet for de økonomisk tyngende titler.

"Berlingske Media kan vurdere det ambitionsniveau, man har for den enkelte titel. Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt man skal fortsætte driften af for eksempel Århus Stiftstidende eller lukke den, men om hvor ofte den skal udkomme, hvor meget journalistisk stof der skal være, hvor stor weekendudgaven skal være osv."

Samme overvejelser kunne gælde Urban, mener han. For Berlingske Media har med Mecom som ejer vinket endegyldigt farvel til Joachim Mallings (der var direktør under Orkla-ejerskabet)  "cigarkassetænkning", siger Henrik Schultz og understreger, at selvom opgøret med den tankegang vanskeliggør frasalg, er en integreret organisationsstruktur langt mere rentabel.

Derudover er det svært at forudsige, hvilke titler der er værd at skille sig af med, mener Henrik Schultz og fremhæver, at såvel B.T. som Weekendavisen for fem år siden ikke var særligt gode forretninger, men i dag klarer sig hæderligt.

Vil et frasalg af Edda Media (det tidligere Orkla Media der blev frasolgt til Mecom i 2006, red.) være indbringende nok til at give ro til Berlingske Media?

"Det vil det nok, men det afhænger af betingelserne. Mecom vil stadig operere under de samme lånebetingelser efter et salg. Derudover vil et eventuelt salg ikke være gennemført før et stykke inde i 2009. Edda Media bidrager til Mecoms indtjening, så spørgsmålet er, om de får mere for Edda Media, end selskabet indbringer. Men alt andet lige, er det vel naturligt at antage, at et salg letter sagen for Berlingske Tidende."

Hvad kunne prisen komme til at ligge på?

"Edda Media kan risikere at blive solgt til en latterlig underpris. Normalt er det omkring tre mia. kr. værd, men prisen kan blive helt ned til en mia. kr. Jeg tipper værdien på Schibsteds aktier til 200 kr., men i øjeblikket handles den til 70 kr., så det er i det dysfunktionelle aktiemarked, at Mecom kan blive tvunget til at sælge Edda Media i, fordi de presses af långivere og aktionærer."

Hvis aktiederouten fortsætter, og Mecom tvinges til at sælge Berlingske Media bliver det formentlig med et milliardtab til følge.

Det er til dels selvforskyldt, idet Mecom købte det nuværende Berlingske Media til en alt for høj pris af Orkla (6,5 mia. kr.) og med forventning om alt for høje afkast i sidste stadie af højkonjunkturen i 2006, vurderer Henrik Schultz.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også