Gratisblad efterkommer annoncekritik

Efter en irettesættelse fra forbrugerombudsmanden har det gratis blad Børne-Magasinet gjort det lettere for læseren at skelne mellem redaktionelt og kommercielt stof.
Zandra Damsgaard

Der står ganske vist ’annoncemagasin’ i øverste venstre hjørne på bladets forside, men forbrugerombudsmanden har besluttet, at det gratis Børne-Magasinet skal gøre det mere tydeligt, når der er tale om reklameomtale og ikke uafhængig, journalistisk omtale.

”Forbrugerne skal kunne se klar forskel på en annonce og redaktionel omtale, fordi journalistisk indhold betragtes som objektivt i modsætning til reklame. Derfor har læseren ’paraderne nede’ og er nemmere at påvirke,” udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Efter forbrugerombudsmandens indgriben har PR Media, der udgiver magasinet, gjort skrifttypen på forsiden større, ligesom man inde i magasinet har givet reklamer prædikatet ’annonce’, hvor der førhen stod ’Børne-Magasinet/annonce’ med en noget mindre skrifttype.

Børne-Magasinet distribueres i visse butikker og hos annoncører repræsenteret i magasinet samt i caféer, fitnesscentre, frisørsaloner, skønhedsklinikker med videre. Den seneste udgave af magasinet er udgivet i 20.000 eksemplarer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også