Lad kommunerne betale for lokaljournalistik

Hvordan skal den undersøgende lokaljournalistik overleve i fremtiden? Direktør for Nordjyske Medier, Per Lyngby, spørger, og Peter From Jacobsen fra Update har tre svar.
Laura Bøge Mortensen

Færre læser papir. Flere læser web. Tendensen er gennemgående i hele landet. Men hvordan skal medierne finansiere dyr undersøgende journalistik, når den fordelagtige forretningsmodel for avisen ikke længere er mulig? En person som har spekuleret på det samme er direktør for Nordjyske Medier, Per Lyngby.

Nettet er gratis
Selv er han ikke i tvivl om at hans medievirksomhed er gearet til fremtiden, men med et dækningstal, som er faldet fra 48 procent i 2001 til 40 procent i 2007, et boom på nettet og en hel del brugere, som har vænnet sig til at få nyheder gratis undrer det ham, hvordan lokalmedierne i fremtiden skal finansiere den dyre undersøgende journalistik.

Gør som USA
Fagmedarbejder Peter From Jacobsen fra Update er enig i problematikken. Faktisk mener at han dækningstallet for lokalmediernes printaviser sagtens vil falde ned til 25 %. Heldigvis har han flere bud på løsninger til, hvordan lokalmedierne skal hente pengene hjem. For eksempel kunne de kopiere tendensen fra USA, hvor undersøgende journalistik får sponsorater fra velhavere eller organisationer. Et bud er, at et medie kunne samarbejde med kommunen, forklarer han, og understreger at det selvfølgelig vil føre til diskussioner om uafhængig journalistik.

Print skal være luksus
En anden model kan være, at dagbladet på print skal være et luksusprodukt og derfor fokusere på undersøgende journalistik, som borgerne til gengæld betaler mere for.

Sats på små annoncører
En tredje mulighed som medierne kunne benytte sig af, er at satse på mindre annoncører, mener Peter From Jacobsen..

”Det er kun15-20 procent af virksomhederne i Nordjylland, som annoncerer i Nordjyske Medier store, fordi de små ikke har råd. Men faktisk er der mange penge at hente i de små virksomheder”, forklarer Peter From Jacobsen og opfordrer dagbladene til at tænke i platforme, som dækker de små annoncører ligesom i ugeaviserne.

Journalistikkens Ferrari
Morten Skovsgaard, ph.d. studerende fra Center for Journalistik, er ikke enig med Peter From Jacobsens i hverken USA eller luksus-avismodellen. Sammen med lektor Peter Bro har han lavet en undersøgelse, som sætter fokus på den undersøgende lokaljournalistik. Selvom manglende økonomi er afgørende, mener Morten Skovsgaard at samarbejde med kommuner vil lugte alt for meget af uafhængighed.

”Den undersøgende journalistik er journalistikkens Ferrari. Jeg kan godt se, det er en måde, at finde penge på, men det er ikke realistisk i den lange bane”.

Små skridt
Morten Skovsgaard mener til gengæld, at løsningen skal findes i ’de små skridts politik’ og den daglige nyhedsproduktion. Her skal journalisterne generelt være bedre til at ringe op en ekstra gang og ikke altid gå efter den hurtige løsning.

”Finansiering af store undersøgende journalistiske projekter er et omfangsrigt problem, så jeg tror, det bedste man kan gøre, er at journalisterne skaber en kultur, hvor man bruger redskaberne fra den undersøgende journalistik generelt i hverdagen,” siger han.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også