Medieafhængighed breder sig
Flere og flere danskere har et medieforbrug, der grænser til afhængighed og risikere at give stress. En ny undersøgelse, som Zapera har foretaget for medieforsker Stig Hjarvad, viser, at 40 pct. af danskerne beskriver sig selv som medieafhængige.
Dermed er andelen af danskere, der selv er klar over, at de er lige ivrige nok med at tjekke e-mails og sms'er, og som har indset, at de zapper hvileløst fra kanal til kanal, steget, skriver Berlingske.dk.
"Det handler om en nervøsitet over at gå glip af noget. Man tjekker hele tiden sin mail eller mobil eller ser et andet tv-program. Medierne har skabt en form for kontakthunger," siger Stig Hjarvad.
Undersøgelsen viser, at internettet er danskernes mest uundværlige medie. Og at tre ud af fire danskere altid bærer mobilen på sig.
Medieforskeren anbefaler, at danskerne både hjemme og på job laver nøje aftaler om, hvornår man er online og offline.
NP