Annoncekrise rammer MetroXpress hårdt

I Danmark er Metroxpress' overskud forvandlet til et underskud, men alligevel viser regnskabet teknisk set et plus efter overtagelsen af 24timer.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Metroxpress, som udgiver gratisaviserne Metroxpress og 24timer, kommer ud af tredje kvartal med overskud, men det skyldes alene den finansielle transaktion i forbindelse med overtagelse af 24timer.

Den gav Metroxpress et lille tocifret millionbeløb, og det er nok til samlet at sende regnskabet i plus.

Men driftsmæssigt mærker Metroxpress, at annoncesalget er svundet 12 pct., fordi man har holdt 13 dages udgivelsespause i forbindelse med sommerferien. Renser man for lukkedagene, er salget faldet 8 pct., oplyser adm. direktør Søren Riis, som også kan fortælle, at sidste års driftsoverskud nu er forvandlet til det modsatte.

»Vi oplyser ikke de nøjagtige tal, men operationelt har vi nu et mindre underskud, hvor vi sidste år havde et mindre overskud. Teknisk set får vi overskud, men det skyldes den finansielle transaktion fra 24timer.«

I det hele taget har finanskrisen sat sig så meget på kvartalet, at Nyhedsavisens lukning kun har haft en lille indflydelse i positiv retning. Til gengæld glæder Søren Riis sig over, at man har held med at fjerne omkostninger for 18 mio. kr. for 24timers vedkommende.

Også Metro International mærker finanskrisen i regnskabet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også