Mediabureau lukker annoncefesten

Festen er forbi, og kun online slipper for tømmermænd i 2009. Printmedierne og TV får det derimod svært næste år, lyder prognosen fra mediabureauet Mindshare.
Zandra Damsgaard

Både forbrugere, medier, annoncører og bureauer må indstille sig på, at 2009 bliver et år, hvor man holder pengepungen tættere ind til kroppen.

”At gøre hele 2009 til et skæbneår er måske at være for pessimistisk. Men helt så sjovt, som det har været i de tidligere år, bliver det ikke. Festen er forbi, og farten bliver sat ned ikke kun i Danmark men også globalt set,” skriver Mindshare i sit nyhedsbrev.

Annonceomsætningen vil af samme grund uomtvisteligt blive mindre næste år, og det gør innovation og kreativitet til altoverskyggende nøgleord i markedsføringssammenhænge, hvor der vil være fokus på effekt og dokumentation.

Online vinder andele
Ifølge Mindshares direktør for medieindkøb og formidling, Nino Cardell, vil onlinemedierne stjæle annoncekroner fra offlinemedierne i krisetider, fordi annoncørerne går efter det direkte målbare i form af netop effekt og dokumentation.

Online vil derfor også i 2009 holde distancen som annonceplatform, måske endda med pil opad.

”Det er en mediegruppe, hvor vi klik for klik kan følge med i og dokumentere, om annoncerne virker og annoncørerne derfor betaler for det, de får,” lyder forklaringen fra bureaudirektøren.

Samme målbarhed findes ikke hos printmedierne, navnlig aviserne, der ifølge Nino Cardell vil blive yderligere ramt af lavkonjunkturen.

Færre annoncekroner til TV
Også det på annoncesiden fremstormende TV-medie vil blive ramt af kraftige tømmermænd efter syv års optur. Ifølge Mindshare har TV-stationerne realiseret en omsætningsvækst på 50 pct. siden 2002, men det kommer altså næppe til at vare ved i lyset af den igangværende krise.

Spådommen fra Mindshare lyder på et 10 pct. fald i TV-annonceringen i 2009 og er i givet fald endnu en dråbe malurt i bægret for i forvejen hårdtprøvede TV2.

Den usikre situation har fået virksomheder og bureauer til at sætte indgåelsen af årsaftaler for 2009 på standby, idet man knap nok har overblik over årets første kvartal. Ikke overraskende fraråder mediebureauet dog annoncørerne at gøre sig usynlige, selvom økonomien snævrer til:

”... for når det hele snurrer igen, er det dem, som har holdt godt fast i kanten, hovedet koldt og haft is i maven, der kommer først ud af starthullerne.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også