Ekstra Bladet skal tjene penge på side 9

Side 9 skal spæde til husholdningen hos Ekstra Bladet og er blevet solgt til højestbydende sponsor. Det handler om at dyrke sine brands, siger chefredaktør Poul Madsen.
Zandra Damsgaard

Først blev side 9-pigen flyttet om bagerst i avisen, så røg de letpåklædte damer tilbage på side 9 og nu har Ekstra Bladet bogstaveligt talt sat et af sine flagskibe til salg. Fra i dag er side 9 nemlig blevet en annonceplads.

21-årige Charlotte fra Aalborg kunne lige så godt være portrætteret i en reklame for rockbandet AC/DC’s nye plade, men hun optræder faktisk på side 9 i Ekstra Bladet og er således godt i gang med at tjene sit honorar på 1.000 kr. tilbage til formiddagsavisen.

Som led i en relancering af side 9-konceptet har Ekstra Bladet simpelthen valgt at kommercialisere den populære side.

”En del af relanceringen er, at pigen også kan tjene penge til Ekstra Bladet. Vi vil gerne tjene penge, hvor vi kan, så hvorfor skulle vi ikke kunne kommercialisere Danmarks stærkeste pige-brand?” spørger således Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen.

Ud over lejlighedsvise sponsorater – for det er trods alt ikke hver dag, at side 9 bliver en del af en annonce – er det ifølge chefredaktøren planen at skæppe i kassen ved at sælge merchandise. Derudover er side 9-pigen kommet på Facebook, og det er planen at skabe et egentligt logo svarende til Playboys lyserøde kanin.

”I dag handler det jo om at dyrke brands, og vi har et unikt brand i side 9-pigen,” siger Poul Madsen til MediaWatch

Vandtætte skotter
Annoncører skal dog ikke begynde at glæde sig for tidligt: Beslutningen om at sætte side 9 til salg kommer ikke til at gøre det lettere at snige kommercielt stof ind på de redaktionelle sider, fastslår chefredaktøren.

”Der er ingen opblødning på vej, og man kommer ikke til at se sponsoreret journalistik i Ekstra Bladet. Side 9 er et underholdningsområde, men mellem det redaktionelle og det kommercielle stof er der vandtætte skotter,” forsikrer han.

Poul Madsen vil dog ikke afvise, at andre ikke-redaktionelle områder af avisen kan blive sat til salg på samme måde som side 9:

”Jeg kan da ikke udelukke, at vi får en sjov idé med sponsoreret konkurrence eller lignende, men læserne må aldrig være tvivl om, hvad der er sponsoreret.”

"Ikke et sexobjekt"
Ekstra Bladet præsenterede for første gang side 9-pigen i 1976, og siden har bladets læsere hver dag kunnet få deres daglige dosis letpåklædt dame under samme koncept. Og selvom side 9-pigen nu skal til at tjene penge til Ekstra Bladet, kommer det til at ske i overensstemmelse med konceptet:

”Kun fantasien sætter grænser for, hvad vi vil være med til på side ni, og ideen er at vise naboens smukke, pikante datter i en moderne udgave, gerne i forbindelse med lanceringen af for eksempel biler eller plader. Men hun skal ikke sælges som et sexobjekt,” siger Poul Madsen.

Han vil ikke sætte tal på, hvad den sponsorerede udgave af side 9 skæpper i formiddagsavisens kasse, men understreger, at det de trange tider til trods sagtens kan lade sig gøre at sælge den nye annonceplads.

”Vi går aldrig ind i noget uden at tjene penge på det, og selvom det er opsøgende arbejde for tiden, er side 9 et utroligt stærkt brand, så det er forholdsvis let at få solgt den,” lyder det fra Ekstra Bladets chefredaktør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også