Venstre erkender problem i facebook-reklamer

Venstre erkender, at brugere på facebook uden at være blevet spurgt er brugt i partiets annoncering. De beklager, hvis nogen er stødt. Venstre har den seneste uges tid eksperimenteret med reklamer på facebook, der tager udgangspunkt i den enkelte bruges sociale netværk. På den måde kan ens tidligere lærer eller ekskæreste pludselig stå som fan af Anders Fogh eller Venstre på en annonce fra partiet, uden at de selv har sagt god for det.
MediaWatch

Venstre erkender, at brugere på facebook uden at være blevet spurgt er brugt i partiets annoncering. De beklager, hvis nogen er stødt.

Venstre har den seneste uges tid eksperimenteret med reklamer på facebook, der tager udgangspunkt i den enkelte bruges sociale netværk. På den måde kan ens tidligere lærer eller ekskæreste pludselig stå som fan af Anders Fogh eller Venstre på en annonce fra partiet, uden at de selv har sagt god for det.

"Vi har udnyttet den mulighed, som facebook har for at lave sociale annoncer. Jeg vil dog gerne slå fast, at vi ikke ønsker at hænge nogen ud eller vil udstille nogen for en forbindelse til Venstre eller Anders Fogh mod deres vilje," siger Claus Horsted, der er politisk sekretær i Venstres Landsorganisation.

Med annonceringen er blandt andet den tidligere redaktør og politiske kommentator David Trads, der har en politisk fortid hos Socialdemokraterne, blevet brugt som reklamesøjle for Venstre.

Claus Horsted fortæller, at partiet nu vil se på om sociale annoncer på facebook er en fornuftig måde at annoncere på.

"Vi er ikke tjent med, hvis folk er utilfredse med at blive brugt i vores annoncering. Det skal dog siges, at de folk, der optræder i annoncen, selv har tilkendegivet, at de enten støtter Anders Fogh eller nogle af de forskellige andre sider, som Venstre har på facebook," siger han. Han understreger desuden, at samtlige brugere af facebook har mulighed for at slå de sociale annoncer fra via sidens opsætning.

Ifølge Claus Horsted har Venstre ikke modtaget klager over reklamerne.

Partiet er i øjeblikket i gang med at undersøge mulighederne for annoncering på facebook, som er det hurtigst voksende medie i Danmark.

"Facebook er et forholdsvist billigt medie til annoncering, og det har været fint for os at få formatet prøvet af. Det er der ikke mange, der gør - slet ikke i den politiske verden herhjemme. Rent håndværksmæssigt er det simpelt og enkelt at bruge," siger Claus Horsted.

Han siger dog, at det er for tidligt at sige, hvad gevinsten ved annonceringen har været.

"Vi har nok fået lidt flere tilhængere af Anders Fogh på tjenesten - men om det skyldes reklamerne, generel omtale af facebook eller Anders Fogh er ikke til at sige," siger Claus Horsted.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også