Vækst i computerspilannoncer bremses

Computerspil spås at være det næste store annoncehit, men der en række betydelige bump på vejen mod det mål, mener en af verdens største spilproducenter.
Zandra Damsgaard

Omnicom-chef Johan Boserup kaldte i forbindelse med forrige uges New Media Days-konference computerspil for det mest oversete medie og spåede det en fremtid som det næste store annoncemassemedie.

Men der er lang vej endnu, førend computerspilbranchen skal gøre sig forhåbninger om at få en stor portion af virksomhedernes annoncekroner. Den melding kommer – måske lidt overraskende – fra branchen selv i skikkelse af topchefen for en af verdens største spilproducenter.

En af hovedtalerne ved den netop overståede årlige konference Media & Money i New York i denne uge var adm. direktør i spilgiganten Electronic Arts (EA), John Riccitiello, og han ser altså en række forhindringer stå i vejen for computerspilannonceringens vækst.

”Jeg har været mere ’bearish’ (afventende, red.) end ’bullish’ (aggressiv, red.). Der er forhindringer, før vi når dertil, og de forhindringer er ikke små,” sagde John Riccitiello ifølge Mediaweek på konferencens sidste dag onsdag.

Kompleks sammensætning
Aktuelt reklamerer blandt andre de amerikanske demokraters præsidentkandidat Barack Obama i flere forskellige EA-computerspil, og selvom mediet bliver stadig større og mere udbredt med millioner af brugere på verdensplan, er det ifølge Riccitiello ikke så ligetil at følge med på annoncesiden.

Et af problemerne er spilindustriens komplekse indbyrdes relationer, hvor et annonceprogram skal godkendes og implementeres af både udgivere og diverse distributører, ligesom forskellige teknologiske platforme og manglende målinger stiller sig i vejen for hurtig vækst, rapporterer Mediaweek.

Google har for ganske nyligt udvidet sit annoncesystem AdSense til også at omfatte computerspil, og selvom EA endnu ikke har Google-systemet tilknyttet, er spilgigantens adm. direktør ikke afvisende over for hverken det eller lignende løsninger.

Computerspil bliver et mere og mere interessant medie for annoncører, idet stadig flere spil er helt eller delvist internetbaserede og derfor har en stor spændvidde og målbarhed. Tendensen går altså mod online, og ifølge John Riccitiello kan 2008 derfor også meget vel blive det sidste år, hvor EA producerer spil udelukkende til offline-brug.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også