Mediegiganter indtager dansk marked

De helt store internationale IT- og mediegiganter kæmper om det attraktive danske marked.De nationale spillere i det danske medielandskab får mindre og mindre spillerum på annoncemarkedet.Men også når det kommer til trafikken på diverse hjemmesider har de danske aktører det svært.Især Ebays opkøb af Den Blå Avis viser, hvordan de helt store udenlandske spillere får de danske mediehuse til at ligne dukkehuse.
MediaWatch

De helt store internationale IT- og mediegiganter kæmper om det attraktive danske marked.

De nationale spillere i det danske medielandskab får mindre og mindre spillerum på annoncemarkedet.

Men også når det kommer til trafikken på diverse hjemmesider har de danske aktører det svært.

Især Ebays opkøb af Den Blå Avis viser, hvordan de helt store udenlandske spillere får de danske mediehuse til at ligne dukkehuse.

"Det vil gøre det endnu sværere for de små mediehuse at bevare deres indtjening på rubrikannoncemarkedet," siger Morten Nielsen, der er indehaver af konsulentfirmaet Medie & Marked, til Børsen.

"Danmark er en kanonlækker legeplads, når man er stor international spiller, for i modsætning til f.eks. Norge, hvor Schibsted sidder på en meget stor del af rubrikmarkedet på nettet, så er der ikke nogen dominerende spillere herhjemme," siger Morten Nielsen.

Når det kommer til trafik på nettet er de danske sider også ved at blive de små.

Google har 4,2 mio. danske brugere, mens Microsoft har 2,4 mio.

Den største danske aktør er TV 2 med 1,6 mio. brugere i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også