Computerspil er det næste reklamehit

Markedet for computerspil er i kraftig vækst, men mediet er stærkt undervurderet som markedsføringsplatform, mener Omnicom-chef.
Zandra Damsgaard

En fjerdedel af alle internetbrugere spiller computerspil på internettet, og det gør onlinespillene til udstillingsvindue for flere end 200 millioner mennesker verden over. Tallet vokser stadig, og det tager ikke engang traditionelle PC-spil eller spillekonsoller i betragtning.

Computerspil er langt fra kun for børn med firkantede øjne og coladrikkende unge mænd på internetcafeer, men det er annoncører og bureauer ifølge Johan Boserup, der er globalt ansvarlig i Omnicom Media Group, alt for dårlige til at udnytte herhjemme.

”Computerspil er det mest oversete medie, hvad angår reklamer. Det amerikanske spil Halo 3 var den største entertainment launch nogensinde og omsatte for 859 mio. kr. på 24 timer, da det blev lanceret i USA. Det er et kæmpemedie med et kæmpepotentiale på reklamesiden,” sagde Johan Boserup i forbindelse med mediekonferencen New Media Days i sidste uge

Han går endda så vidt som til at kalde computerspil for det nye massemedie og spår dette en stor fremtid som annonceplatform.

Fra computeren og ud i virkeligheden
Og der er da også virksomheder, som har fået øjnene op for computerspillets fortræffeligheder.

Møbelgiganten Ikea lancerede i sommer det verdens mest solgte computerspil The Sims i en udgave, hvor brugeren kan indrette figurernes hjem med for eksempel en Ektorp-sofa, en Malm-seng og et TV-møbel med navnet Expedit.

Målet er selvfølgelig at inspirere Sims-spillere verden over til at bevæge sig fra det virtuelle Ikea-univers og ind i et af virkelighedens 253 varehuse.

Samme tanke har uomtvisteligt ligget bag Sonys lancering af film- og ikke mindst musicalsuccesen ”Mamma Mia” i en karaokeudgave. Op til jul bliver spilversionen af ”Mamma Mia” en del af Playstation-serien Sing Star, hvor man altså kan synge med på de kendte Abba-hits hjemme i stuen.

Flere veje til brugeren
Effekten af markedsføring i og med computerspil behøver dog ikke altid at kunne læses direkte på bundlinjen. Med sine mange former og ofte ganske hyppige tilstedeværelse hos brugerne er computerspil et væsentligt udstillingsvindue i markedsføringsmæssigt øjemed og en måde at nå forbrugerne, uden at de finder det påtrængende.

Skal man tro branchen, er fremtiden nemlig at lade forbrugerne komme til virksomheden snarere end at jagte dem hovedløst. Hvad angår computerspil, er der flere indgangsvinkler, og løsningen er ikke nødvendigvis at lancere et helt spil.

Markedsføring via computerspil kan også være viral i form af små gratis internetspil, som brugerne sender videre til hinanden, vel at mærke hvis de er interessante nok. Derudover foreligger muligheden for at præsentere produkter eller logoer i computerspil, ganske som var det en bannerannonce på internettet.

Internettets førende reklamevirksomhed, Google, præsenterede i sidste uge 'Google AdSense for Games', som skal integrere flashbaserede annoncer i computerspil på internettet, både før, efter og eventuelt også undervejs i spillet.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også