Google vil sælge annoncer på iPhone

Alt imens Apple sprøjter iPhones ud på markedet, barsler Google med nye løsninger, der skal sætte annoncører i direkte forbindelse med brugerne.
Zandra Damsgaard

Skal man tro analysevirksomheden Informa Telecoms & Media, vil markedet for mobilannoncer vokse fra estimerede 1,72 mia. dollars i år til 12 mia. dollars om bare fem år. Det svarer i danske kroner til et annoncemarked på svimlende 65 milliarder.

Og er der noget, man sjældent lader gå sin næse forbi hos Google, er det nye annoncemuligheder. Ifølge markedsføringsportalen AdWeek er Google godt i gang med at udvikle en teknologi, der kategoriserer annoncer efter søgninger foretaget via iPhone.

Direkte på nettet
På den måde vil annoncører kunne skille en særskilt iPhone-gruppe ud fra deres vanlige kampagner via søgemaskinen og sende annoncer direkte ind i brugernes mobiltelefoner.

Annoncørernes udfordring, hvad angår iPhone, er, at den populære mobiltelefon ikke ligesom andre mobiltelefoner benytter et særligt mobilt internet. Via deres iPhone går brugerne direkte på internettet, ganske som fra en computer, og ser dermed de samme annoncer som alle andre.

Googles nye teknologi vil derimod gøre det muligt for annoncørerne at rette annoncer direkte mod iPhone-brugerne, skriver AdWeek, som angiveligt har sine oplysninger fra nogle af Googles samarbejdspartnere omkring projektet.

Google vil ikke bekræfte noget over for AdWeek.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også