Metro vil tjene på niche-sites
Metro International har pænt sagt ikke været frontrunner på online nyhedsformidling.
”Det er udmærket, at vi sikkert har sparet mange penge på at undgå fejlskud på online de sidste fem år, men omvendt er vi bagud,” siger koncerndirektør Per Mikael Jensen.
Per Mikael gør samtidig opmærksom på, at en læser kan sælges mange gange dyrere til annoncørerne, hvis denne læser er på papir. På New York Times er det 150 gange dyrere, minder han om.
”Det forhold står ikke til at ændre i den forudsigelige fremtid,” spår Metro-chefen.
Ikke desto mindre er koncernen nu klar med en offensiv web-strategi. En udviklingsenhed i Metro International på ti mennesker baseret i London barsler om seks måneder med en kommende samlet online-strategi for aviskoncernen.
Fem til seks niche-medier under Metro
Planen bliver at satse på fem-seks nicher, der er selvstændige universer, men som udspringer af Metro brandet som en portal.
”Jeg er blevet overbevist om, at penge på online skal tjenes i niche-sites, fordi man kan opkræve penge for nicher og for nichelæsere, mens det er sværere på mainstream internetsites med nyheder.”
Per Mikael Jensen er ikke klar til at fortælle præcis, hvilke indholds-nicher man vil lancere, men siger:
”Der bliver tale om sites, der henvender sig til de 20-34-årige; nogle af dem koncentreret om forbrugsstof; nogle rettet til mænd eller kvinder.”
Nicherne skal sandsynligvis drives i partnerskab med andre nye eller eksisterende sites.
Metro har analyseret, hvad der fungerer online i alle koncernens 19 markeder. Det koges sammen til nogle universelle rammer for alle sites, der dog også kan justeres til lokale forhold, smag og behag.