Google lancerer annoncer til computerspil

Internettets førende reklamevirksomhed præsenterede i denne uge 'Google AdSense for Games'.
Sten Løck

'Google AdSense for Games' skal integrere flash-baserede annoncer i online computerspil. I første omgang vil fokus være på de såkaldte casual games, det vil sige små, ukomplicerede spil, til både børn og voksne. Reklamerne vil optræde før eller efter spillet, samt muligvis i løbet af spillet, når man kvalificerer sig til et højere niveau. Princippet er vist i denne video.

Lanceringen er ikke nogen overraskelse, eftersom søgegiganten for halvandet år siden spenderede 23 millioner dollars på Adscape Media, der har "in-game advertising" som speciale. Og der er vedholdende rygter om et nyt Google-opkøb - af udviklingsfirmaet Valve, der står bag kassesuccesen Half-Life. Nok så vigtigt er imidlertid, at Valve også råder over Steam, et stort distributionsnetværk for computerspil, til over 15 millioner registrerede brugere.

God forretningslogik
AdSense for Games giver god mening for Google, både med hensyn til forretningsmodel og reklameplatform, siger Martin Ove Rasmussen, adm. direktør hos mediebureauet Mindshare.

"Der er jo næsten ingen grænser for, hvad Googles model kan bruges til, bare det er online. Og computerspil fylder meget, specielt hos børn. Tjenester som Gratisspil og Duda er jo enormt populære. Man kan også se, hvordan traditionelle legetøjsproducenter som Mattel nu satser stadigt mere på online spil," siger han.

Microsoft truet
Computerspil-industrien og deres reklamefolk hilser Google velkommen. Jonathan Epstein, CEO for DoubleFusion, en af de største inden for in-game advertising, udtaler til Cnet, at Googles træk understreger computerspil-mediets betydning, også som reklameplatform. Til gengæld er begejstringen formentlig til at overskue hos Microsoft, der får åbnet en ny flanke i den stadigt mere intense kamp mod Google. Microsoft foretog i 2007 sin største enkeltinvestering nogensinde ved at erhverve aQuantive, et af verdens største reklamebureauer inden for digital markedsføring, inklusive in-game advertising. Siden har softwaregiganten arbejdet hårdt på at udvikle og sælge sin reklameplatform til computerspil.

Computerspil er et medie i vækst, på bekostning af tv og musik. Således lød konklusionen i en rapport fra PWC offentliggjort i juni, hvor man forudser tocifrede vækstrater i perioden 2007 til 2012. I 2007 var den globale omsætning for computerspil (pc og konsol) på 41,9 milliarder dollars.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også