YouSee satser på Kanal 4

YouSee rokerer mere rundt på tv-kanalerne end først offentliggjort, erfarer MediaWatch.
Per Fanefjord Laursen

”Vores største øvelse i den kommende tid er at fortælle vores nuværende 1,1 mio. kunder, at de ikke behøver at foretage sig noget, når der slukkes for det analoge tv-signal. Og samtidig give de seere, der mister deres signal, et tilbud,” siger vicedirektør Ulf Lund.

Det skal ske ved at tilbyde mere af den fleksibilitet, og de kombinationsmuligheder, som YouSee har haft underskud på, men som det ventes, at Boxer vil sprede ud over markedet. Der tales fra Boxers side om hele 29 kanaler i de kommende tre kommercielle muxer.

”Vi forventer, at vores kunder vil vælge mellem en mere komplet grundpakke, mellempakke og fuldpakke, som de kan kombinere med en modtageboks, der giver dem andre og flere kanaler fra det digitale udbud, herunder ikke mindst en lang række HD-kanaler. Dermed opnår de øget fleksibilitet og valg,” siger Ulf Lund, der har interesse i, at alle kunder og mulige kunder også opfatter YouSee som en udbyder af digital tv.

Der ventes nemlig et massivt kommunikationsfokus på digital tv i 2009, der betyder, at analogt tv let kan få tildelt rollen som ”gammeldags”.

Kanal 4 i grundpakke
For nylig meddelte YouSee, at man sætter TV3 ned i grundpakken, der hidtil har været en tv-pakke for det mere spartanske tv-forbrug og samtidig flytter Zulu ned i mellempakken.

Nu rykker virksomheden også SBS’ Kanal 4 ned i grundpakken og TV2 News ned i mellempakken. Dermed skal grundpakken fremstå som den brede tv-pakke med danske hovedkanaler plus nabolandskanalerne. Grundpakken stiger med det almindelige indeks til januar og koster så 161,- pr. måned for enkeltkunder. Mindre når man er i antenne- og boligforeninger.

Mellempakken bliver også en ren dansk pakke med TV 2 News, Kanal 5, TV 2 Charlie, Zulu og TV3+, og den stiger til januar. Prisafstanden mellem de tre pakker vil fortsat ligge på ca 100,- kr. Hovedpakken er fortsat på op til 40 kanaler. Seneste nyt er, at VH1 og Nickelodeon, der hidtil har delt en kanalplads i fuldpakken, nu får hver deres kanal, så de ses i fuld længde.

"Tv-kanalerne synes påvirket af det vigende reklamemarked og øgede omkostninger til rettigheder og egenproduktioner, og det mærker vi som prisstigninger hos tv-stationerne," er YouSees forklaring på de øgede priser i de to største pakker.

YouSee reagerer ikke direkte på en trussel fra Boxers entré i 2009, men de dramatiske forandringer på distributionsmarkedet har inspireret YouSee til at tænke ekstra over, hvordan man kan styrke produktet, lyder det fra vicedirektør Ulf Lund

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også