Ekstra Bladet skræddersyer bannerannoncer
Hvorfor skal en ung sort mand se de samme annoncer som en midaldrende hvid kvinde? Og hvorfor skal du se den samme reklame som din mor? Sådan spørger Frank Wagner, medstifter af tyske nugg.ad, der leverer teknikken bag det næste skridt inden for målretning af bannerannoncer.
”Den begrænsning ligger der i TV-reklamer, og i sagens natur kan der heller ikke produceres individuelle aviser til 500.000 forskellige læsere. Men online kan det lade sig gøre at personificere markedsføringen, og det er muligt at arbejde med datadreven feedback fra brugerne realtime,” fortæller han i det seneste nummer af Markedsføring.
Løsningen hedder Predictive Behavioral Targeting (PBT) eller noget a’la målretning ud fra forudsigelig opførsel. Som navnet antyder, er det et system, som kan forudsige, hvilke produkter den enkelte bruger ud fra sin adfærd på en given hjemmeside kunne have interesse i.
Hos Ekstra Bladet har man taget systemet til sig og har oprettet en databank, som hele tiden opdateres og som danner grundlaget for måden at placere bannerannoncer på.
"De 10.000 (brugere, red.) i databanken er repræsentative for alle brugernes adfærd. Så når en bruger dukker op og klikker rundt på en bestemt måde, så ved vi hvilken gruppe, personen tilhører," siger Maria Voigt, der er projektkoordinator i Ekstra Bladets analyse- og marketingafdeling, til Markedsføring.