Ekstra Bladet skræddersyer bannerannoncer

Hvordan sikrer man, at de rette annoncer vises for de rette mennesker? Svaret skal formentlig findes på internettet, og Ekstra Bladet har fundet et bud på det.
Zandra Damsgaard

Hvorfor skal en ung sort mand se de samme annoncer som en midaldrende hvid kvinde? Og hvorfor skal du se den samme reklame som din mor? Sådan spørger Frank Wagner, medstifter af tyske nugg.ad, der leverer teknikken bag det næste skridt inden for målretning af bannerannoncer.

”Den begrænsning ligger der i TV-reklamer, og i sagens natur kan der heller ikke produceres individuelle aviser til 500.000 forskellige læsere. Men online kan det lade sig gøre at personificere markedsføringen, og det er muligt at arbejde med datadreven feedback fra brugerne realtime,” fortæller han i det seneste nummer af Markedsføring.

Løsningen hedder Predictive Behavioral Targeting (PBT) eller noget a’la målretning ud fra forudsigelig opførsel. Som navnet antyder, er det et system, som kan forudsige, hvilke produkter den enkelte bruger ud fra sin adfærd på en given hjemmeside kunne have interesse i.

Hos Ekstra Bladet har man taget systemet til sig og har oprettet en databank, som hele tiden opdateres og som danner grundlaget for måden at placere bannerannoncer på.

"De 10.000 (brugere, red.) i databanken er repræsentative for alle brugernes adfærd. Så når en bruger dukker op og klikker rundt på en bestemt måde, så ved vi hvilken gruppe, personen tilhører," siger Maria Voigt, der er projektkoordinator i Ekstra Bladets analyse- og marketingafdeling, til Markedsføring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også