Forbrugerrådet revser Google

Google scanner emails for at målrette sine annoncer, men det er uacceptabelt, mener Forbrugerrådet.
MediaWatch

Det er helt uacceptabelt, at Google scanner emails, mener Forbrugerrådet. Kampagnen 'Netsikker nu' starter mandag.

Når man sender emails med Googles email service, GMail, så scanner en computer mailen for nøgleord, der kan bruges til at målrette virksomheders markedsføring.

Forbrugerrådet iværksætter mandag kampagnen 'Netsikker nu'. Den skal bl.a. sætte fokus på det, som Forbrugerrådet mener er Googles tvivlsomme forretningsmetoder.

"Det er helt uforståeligt, at Google skal have lov til at scanne e-mails, som sendes over Gmail, med det formål at målrette reklamer direkte modtageren. Og betingelserne for oprettelse af en Gmail er så lange og kringlede, at det kan være svært - næsten umuligt - at forstå, hvad man siger ja til. Selvom Google skriver i betingelserne, at de forbeholder sig ret til at scanne mails, så kræver det jo, at brugeren har læst de mange sider og forstår, hvad han eller hun siger 'ja' til", siger jurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup.

"Endnu værre er det, at mails, som sendes fra eksterne mailsystemer, tydeligvis også scannes. Altså mails der kommer fra en person, som ikke har godkendt Googles betingelser, og som ikke har en reel mulighed for takke 'nej' til at få scannet sine mails igennem," uddyber hun.

Med kampagnen vil Forbrugerrådet sikre at danskerne ved, hvordan de begår sig sikkert på nettet. Men det er dog stadig vigtigt at virksomhederne tager et ansvar, mener Anette Høyrup.

"Det er ingen tvivl om, at forbrugerne styrkes ved øget information om beskyttelse af privatlivet og it-sikkerheden på nettet. Men forbrugerne hverken kan eller skal løse udfordringerne selv. Virksomhederne har også et etisk ansvar for at sikre, at forbrugerens privatliv beskyttes i fremtiden, ligesom myndighederne i Danmark må skride til handling," siger hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også