Tv-serier æder dansk film

En række nye danske spillefilm går kun kort tid i biografen, fordi folk får deres trang til hverdagsdramaer styret, når serier som 'Forbrydelsen' og 'Sommer' går over tv-skærmen uge efter uge.
MediaWatch
En række nye danske spillefilm går kun kort tid i biografen, fordi folk får deres trang til hverdagsdramaer styret, når serier som 'Forbrydelsen' og 'Sommer' går over tv-skærmen uge efter uge. Der er ligefrem tale om, at dansk tv-drama i øjeblikket "kannibaliserer" dansk spillefilm. Sådan lyder meldingen fra manuskriptforfatter og tidligere filmkonsulent på Det Dansk Filminstitut Nikolaj Scherfig i Berlingske Tidende. "Det er klart, at når millioner har set en tv-serie som 'Forbrydelsen' eller 'Sommer' i mange afsnit, så er der langt færre, der styrter ud og betaler 70 kroner for at se en biograffilm med samme slags indhold," siger han til avisen. For få år siden solgte danske film med hverdagen som omdrejningspunkt godt. Film som 'Okay', 'Elsker dig for evigt' og 'Solkongen' kan således bryste sig af mellem 300.000 og 500.000 solgte billetter, mens den humoristiske 'Italiensk for begyndere' fik hele 800.000 danskere til at slå bagen i biografsædet.' I dag har hverdagsdramaer som 'Gaven', 'Spillets Regler' og 'Dansen' mellem 5.000 og 16.000 solgte billetter. Hovedårsagen er, at de har fået konkurrence fra fjernsynet, mener Nikolaj Scherfig. Både DR, TV2 og TV3 barsler med nye tv-dramaer, og Scherfig håber, at de vil smitte kreativt af på filmbranchen. Det så man f.eks. med Lars von Triers tv-serie 'Riget', der blev startskuddet til dogmebølgen i dansk film. Hos Det Danske Filminstitut vil man ikke afvise, at tv æder ind på spillefilmene, men påpeger samtidig, at det samlede billetsalg til dansk film ikke er faldet. I DR mener dramachef Ingolf Gabold, at film og tv supplerer hinanden. De lave publikumstal i biffen skyldes snarere, at der bliver lavet lovlig mange film i øjeblikket, siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også