Merete Eldrup: Finanskrisen gør det ikke lettere

Finanskrisen fremmer ikke TV 2's muligheder for banklån. Men det har ikke ødelagt adm. dir. Merete Eldrups fødselsdagshumør.
Tine Brødegaard Hansen

Hvilken medie-branchebegivenhed i løbet af ugen var den vigtigste set med dine øjne og hvorfor?

"Ikke overraskende er det vores 20 års fødselsdag, der er den vigtigste for mig. Det er vigtigt at markere, hvad TV 2 har betydet for danske seere, og det har været en flot uge med egne udsendelser og klip fra de seneste 20 år. Vi har også mødt stor opbakning fra branchen, og det er rart med en fest efter et trængt år, mange har sagt, at de helt havde glemt hvor mange gode programmer TV 2 har sendt gennem årene."

Hvilke andre begivenheder i mediebranchen var vigtige og hvorfor?

"Det har ikke været den store medieuge i forhold til de dramaer, der ellers har været, men Midtvejskonferencen om mediestøtten er naturligvis vigtig. Det er svært at sige konkret, hvor det ender, men det betyder jo meget for os, for printmedierne og for samspillet mellem medierne, hvem der får tilskud og til hvad, samt ikke mindst hvad politikerne vil med støtten."

Er der nogen nyheder, du er stødt på af vigtighed for din branche, som danske medier ikke har dækket?

"Nej, det kan jeg ikke sige, der har været en god og tæt dækning generelt."

Hvad er det bedste og det værste dit medie har produceret i den forløbne uge?

"TV 2, TV 2 News og nettet har haft en fantastisk dækning af finanskrisen. Det er nok først senere, man finder ud af, hvad der virkelig skete i denne uge både her og i udlandet. For os er det dejligt at sidde på den position, der hedder finans, som vi har en bred dækning af. Jeg tror, at denne uge vil løfte News, og når først det sker, viser erfaringerne, at seerne bliver på kanalen efterfølgende.

Du får mig aldrig til at sige, at vi har sendt dårlige programmer, men i lørdags sendte vi programmet 'Det bedste af det værste', hvor man tager sig til hovedet over nogle af indslagene, men når noget er gammelt, må det godt være skrækkeligt."

Ugens aktuelle: Hvordan har det været midt i fødselsdagsfejringen at forholde sig til de mange artikler om TV 2's forskellige vanskeligheder?

"Det har vi været vant til, det nye er, at der har været flere af de glade og positive historier denne uge, frem for kun problem-artiklerne. Det er en realitet, at vi har de økonomiske problemer, vi har. Det kan vi ikke løbe fra, og intet er blevet nemmere med den internationale finanskrise. Den forbedrer ikke vores situation, men hvis den forværrer den, er det med en lille pil nedad. Den finansielle situation, betyder at det stadig er svært at låne penge af bankerne, som det også var i foråret. Da højkonjunkturen ikke fortsætter, kan vi heller ikke regne med at reklamepengene ruller ind, men vi har valgt ikke at gå i depression."

Ugens tillægsspørgsmål: I denne uge blev Jyske Bank Tv lanceret med brask og bram og forhåbninger om blandt andet at vippe TV 2 News lidt af pinden, hvordan forholder du dig til det?

"Vi byder al konkurrence velkommen, men jeg tror, der skal meget til for vippe News af pinden."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også