Plummer: TV 2 har gjort DR bedre

TV 2 har haft kolosal indflydelse på den danske medieverden, men effekten for DR overskygger alt.
Per Fanefjord Laursen

TV 2s legendariske, første direktør Jørgen Schleimann sagde fra starten, at om ikke andet så ville det blive TV 2s fortjeneste at vække den slumrende bjørn Danmarks Radio til live.

Det gik i høj grad i opfyldelse, men når generaldirektør Kenneth Plummer, DR, skal bedømme TV 2s indflydelse, lægger han vægt på, at TV 2 og DR har suppleret hinanden godt.

"Vi har konkurreret med hinanden - til tider så meget , at seerne er blevet sure på os begge. Jeg er nu ikke i tvivl om, at netop den konkurrence har gjort os begge bedre. Derfor har vi i dag to stærke danske TV-alternativer - til glæde for seerne i Danmark - i en elektronisk medieverden der i dag ellers er præget af et væld af udenlandske tilbud. I et lille land som Danmark er stærke lokale public service aktører af afgørende betydning for nyheds og kulturformidlingen. Det er en meget vigtig del af den moderne danskers følelse af at høre til i et nationalt fællesskab. Medierne er i en rivende udvikling, det er en stor udfordring for både TV2 og DR, " siger han

"Vi ser ind i en fremtid med øget digitalisering, mere fragmentering, flere nichekanaler, stærkere global konkurrence fra internationale medieselskaber, en sammensmeltning af tv og computeren, stærke ønsker om specialisering og personalisering, masser af on-demand - kort sagt masser af forandringer. Hvis DR og TV2 skal bevare vores relevans for danskerne, så skal begge mediehuse kunne møde fremtidens krav og føre danskerne videre ind i en ny medietid," siger Kenneth Plummer.

TV 2-regionerne unikke på godt og ondt
TV 2-regionerne er det nok mest originale element i TV 2-loven, vurderer journalist Rasmus Nielsen, der i dag driver Altinget, men i en lang årrække var reporter for TV 2/Lorry.

Han mener, de otte regionale programvinduer, som de Radikale insisterede på at få skrevet ind i TV2-loven, har understøttet en vigtig, lokal identitet og fastholdt stort selvværd rundt om.

"De har i femten år på entreprisebasis drevet en fælles Christiansborg-redaktion."

Til gengæld kritiserer Rasmus Nielsen, at de har påført det private produktionmiljø konkurrence. "De har ikke levnet meget til det private produktionsniveau. Regionale direktører ville selv gennem datterselskaber producere programmer og reklamer og leje deres sendevogne ud til
TV 2/Danmark – i direkte konkurrence med gode, private udbydere, der led under konkurrencen."

Nyhedsværter blev til stjerner
Før TV 2s lancering var der kun én TV Avis om dagen, som hele Danmark fulgte med i. Den gang var idealet for nyhedsoplæserne at være "gennemsigtige". De skulle ikke gøre opmærksom på sig selv som personlig afsender af historierne, men tværtimod skygge så lidt som muligt for den objektivitet og autoritet, hvormed nyhederne skulle formidles, forklarer medieforsker Hanne Bruun, der i sin bog "TV 2 på Skærmen" har gjort status over TV 2s betydning.

Men med TV 2s lancering og monopolbrud på nyheder, ledsaget af langt flere kanaler, opstod der for første gang konkurrence på nyhedsformidling og nyhedsstil. Det gjaldt også i kampen om seerne mellem TV-avisen og TV 2 Nyhederne, som TV 2 vandt allerede efter få år. TV 2 sejrede både på en mere moderne formidling, valg og prioritering af nyheder, og de personligheder, der - f.eks. Jens Gaardbo - kom ind i folks stue. Når man indfører hård konkurrence på nyheder, repræsenterer værten både nyhedsstationen som samfundsmæssig størrelse, samtidig med at han eller hun skal signalere vigtighed, troværdighed og være selve TV-stationens ansigt udadtil. Hvis TV-seeren tillægger nyhedsværten troværdighed, vil denne troværdighed automatisk smitte af på selve TV-stationen.

Samtidig skal nyhedsværterne være genkendelige, så man kan finde tv-stationen på værten, forklarer Hanne Bruun.

TV 2 tildelte mediabureauer nøglerollen
TV3s direktør Jesper Grønholdt, der selv sad på mediabureau i begyndelsen af 90'erne, værdsætter TV 2 som det kommercielle lokomotiv. Også selv om TV 2 ikke var særlig kommerciel indrettet de første mange år med adskilt ledelse af program og salg, og et grønt advarselskilt med hyletone i fladen, når der kom reklamer.

"TV 2s lancering betød alt for etableringen et alternativt tv-miljø i Danmark, herunder den nye kommercielle konkurrence, der opstod, hvor TV 2 var lokomotivet. Det betød meget for TV3s succes og udvikling, at TV 2 drev markedet frem op gennem 90erne. I forlængelse af det skabte TV 2, TV3 og Tv-metret jo grundlaget for, at mediabureauerne udviklede sig til den centrale faktor, de er i dag. Deres rolle var anderledes beskeden før kommercielt tv, men behovet for at bearbejde tv-data gav mediebureauerne en nøglerolle.”

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også