TV 2's problemer peaker på fødselsdag

TV 2 står ved en afgørende skillevej, og det er svært at få øje på en happy end på tv-stationens krise, siger TV 2-ekspert.
Per Fanefjord Laursen

Mediekommentator Kaj Højvang, der er tidligere kommunikationschef på TV 2, er ikke i tvivl: Alle TV 2s udfordringer synes at komme på én gang:

For det første bliver der snart afsagt dom i EU-retssagerne mod TV 2, samtidig mister TV 2 sit monopol på at være den eneste landsdækkende, reklamebårne tv-station. Dertil kommer, at der er en afmatning i samfundsøkonomien, som man endnu ikke kender omfanget af, og så vil det ovenikøbet blive nødvendigt som led i redningen af TV 2 at bede Folketinget om at kigge på de rammebetingelser, som ellers har bidraget til TV 2s succes. Tilsæt så, at der også ligger en privatisering og lurer og kompleksiteten er komplet.

”Problemet er, at tingene hænger uløseligt sammen: EU-retsagerne, ophøret af monopolet og ændringerne i ejerskabet giver hurtigt et helt andet grundlag for TV 2 end oprindeligt. Det betyder med usvigelig sikkerhed et forandret TV 2, hvis man ændrer eller ophæver en række af de centrale forhold, som TV 2 er bygget på."

Kaj Højvang vil ikke kaste dom over, om så store ændringer vil medføre et bedre eller et ringere TV 2, men det vil rykke afgørende ved grundlaget for TV 2's eksistens og TV 2's  position på det danske tv-marked. Og når den allerstørste aktør bliver kastet ud i forandringer, som ingen har en chance for at overskue konsekvenserne af, så vil det påvirke alle andre aktører betydeligt.

"Derfor forudser jeg, at tv-seerne og borgerne vil skulle sluge nogle kameler. Man skal ikke glemme, at TV 2 altså ikke bare er en hvilken som helst virksomhed. TV 2 eksisterer af en grund. TV 2 har en eksistensberettigelse, som rækker langt ud over at være en ren kommerciel virksomhed, og de ændringer, som kan blive nødvendigt at foretage i selve grundlaget under TV 2 vil påvirke TV 2's eksistensberettigelse," siger Kaj Højvang.

Hvis politikerne skal ud og ændre TV 2, så ønsker de givetvis, at det skal ske uden, at seernes og skatteborgernes - altså ejernes - får en opfattelse af, at TV 2 forringes.

"Jeg tror, den farbare vej er at passe og pleje hovedkanalen, der er altafgørende for opfattelsen af TV 2. Der var en tid en forkert opfattelse af, at de små tv-kanaler snart var lige så vigtige som TV 2, men tiden er nok inde til at sætte endnu mere fokus ind på hovedforretningen, som bør søge tilbage til sine rødder - dét, som danskerne altid har elsket, og det som har skabt TV 2s forankring i hele befolkningen."

Mængden af ubekendte er stor for TV 2.

”Det svære bliver at snedkerere en så tilpas troværdig og perspektivrig økonomisk plan, inklusive en succesfuld hovedkanal, for det fremtidige TV 2, at bankerne på trods af finanskrise vil ændre det syn, som man anlagde på TV 2 i foråret ved at sige nej til at låne penge til virksomheden.”

Kaj Højvang frygter, at det bliver umuligt at manøvrere TV 2 helskindet igennem dette ualmindeligt vanskelige farvand.

"Det ville være en præstation, som kommer til at gå over i mediehistorien. Det vil være en præstation, men ikke engang ser hvert 10. år, så det bliver umanerlig spændende at følge, om det kan lykkes."
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også