De første 20 år blev de bedste

TV 2 har sat markante spor i den danske mediebranche de sidste 20 år - men får svært ved at gøre kunststykket efter de næste 20, urderer mangeårig TV 2 medarbejder.
Per Fanefjord Laursen

Da Rasmus Nielsen som netop færdiguddannet journalist mødte op i Folketinget i sommeren 1986 for at se TV 2-loven blive vedtaget, var forventningerne store til et brud med tv-mediets politisk forsinkede udvikling i Danmark. Tankerne kredsede om tiltrængte elementer som rigtig konkurrence, mere tempo, dynamik, modernitet, mere forskellighed, m.m.

Rasmus Nielsen er i dag udgiver af Altinget.dk. Men tidligere journalist TV 2 / Lorry 1989-93, Producent, TV 2-regionerne på Christiansborg 1994-99, Redaktør for politik.tv2.dk 2004-2008.

TV 2 vækkede bjørnen
MediaWatch har bedt Rasmus Nielsen se tilbage:

TV 2s legendariske, første direktør Jørgen Schleimann sagde fra starten sidst i 80'erne, at om ikke andet så ville det blive TV 2s fortjeneste at vække den slumrende bjørn Danmarks Radio til live. Det fik han ret i, mener Rasmus Nielsen.

"TV 2 Nyhederne blev på kort tid imponerende Danmarks mest sete nyhedsudsendelse, og det satte i den grad arbejdshandskerne på DR-folket. Produktiviteten blev hevet op af mosen, og DR fik en mere kommerciel, publikumshungrende programprofil, så man snart ikke kan kende forskel på licenskanalerne og reklamekanalerne."

TV-branchen var fra starten i 1988 mærket af, at samme Schleimann lagde så stor en del af sit indkøbsbudget i en anden bjørns turban, Nordisk Film. Det levnede ikke mange krummer til nye, mindre produktionsselskaber. Producenternes dag på Kvægtorvet var for Tordenskjolds Soldater. Ikke en smeltedigel for branchens iværksættere. Men trods alt groede i 90erne' flere gode selskaber frem – selskaber der igen har fået det sværere, fordi TV 2 strammer til under sin økonomiske krise.

"Som man selv er skyld i," tilføjer Rasmus Nielsen.

Regionernes succes ikke uproblematisk
TV 2-regionerne er det nok mest originale element i TV 2-loven, vurderer Rasmus Nielsen.

"De otte seermagneter har understøttet en vigtig, lokal identitet og fastholdt stort selvværd rundt om. De har i femten år på entreprisebasis drevet en fælles Christiansborg-redaktion, men har ellers ikke levnet meget til det private produktionsniveau. Regionale direktører ville selv gennem datterselskaber producere programmer og reklamer og leje deres sendevogne ud til TV 2/Danmark – i direkte konkurrence med gode, private udbydere, der led under konkurrencen.

Storhedstiden er forbi
De næste 20 år tegner ikke til i samme grad at blive TV 2s. Det digitale sendenet gør snart enhver programudbyder til broadcaster, og de store avishuse og spirende netaviser vil spise deres del af reklame-kagen. TV 2s uafklarede ejerforhold gør det bestemt ikke nemmere at sidde tilbage på Kvægtorvet.

"Tillykke TV 2 – vi er mange, der har givet dig en stor del af vores gode arbejdsår. Du gav os lov til det. Du gav os en masse tilbage. Sammen gav vi dig den særlige TV 2-ånd, og tilbage gav du os faglig identitet og stolthed," siger han.

  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også