Europæiske co-produktioner sælger bedre

Ny undersøgelse viser, at co-producerede europæiske film bliver solgt til flere europæiske markeder, hvor de klarer sig bedre, end nationalt producerede film. Undersøgelsen er en af de mest omfattende nogensinde og data inkluderer mere end 5400 film med premiere mellem 2001 og 2007 i 20 udvalgte europæiske markeder. Hovedkonklusionerne er:
Tine Brødegaard Hansen

Ny undersøgelse viser, at co-producerede europæiske film bliver solgt til flere europæiske markeder, hvor de klarer sig bedre, end nationalt producerede film.

Undersøgelsen er en af de mest omfattende nogensinde og data inkluderer mere end 5400 film med premiere mellem 2001 og 2007 i 20 udvalgte europæiske markeder.

Hovedkonklusionerne er:

1. Europæiske co-produktioner klarer sig bedre på det europæiske marked end de 100 pct. nationale film. I gennemsnit bliver co-produktioner solgt til dobbelt så mange markeder som nationale film. 77 pct. af alle co-producerede film bliver solgt til mindst et ikke-nationalt marked sammenlignet med 33 pct. for udelukkende nationalt producerede film.

2. Europæiske co-produktioner har i gennemsnit 2,7 gange flere solgte billetter end nationalt producerede film.

3. Når det gælder antal solgte billetter, er ikke-nationale markeder vigtigere for co-poroducerede film end for de nationalt producerede film. Andelen af solgte billetter uden for det nationale marked for co-produktioner er 41 pct. mod kun 15 pct. for nationalt producerede film.

The European Audiovisual Observatory, der indsamler information om den europæiske audiovisuelle industri står bag rapporten.

Undersøgelsen kan downloades her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også