TV 2 skruer ned for digital ekspansion

Tema: TV 2 dæmper de digitale forventninger, men området er fortsat en vigtig brik i TV 2s rolle som mediekoncern. To-tre nicher er på vej hvert år.
Per Fanefjord Laursen
Tema: TV 2 dæmper de digitale forventninger, men området er fortsat en vigtig brik i TV 2s rolle som mediekoncern. To-tre nicher er på vej hvert år.

"For ét år siden var ambitionsniveauet meget højt, og investeringsviljen var god, men siden da har TV 2 været igennem meget. Nu er der fokus på kerneforretningen i TV 2, og det gælder også nettet. Vor opgave er gået fra hastig ekspansion - til kontrolleret vækst," siger direktør for TV2 Net, Gregers Wedell-Wedellsborg.

Kerneforeningen for tv2.dk er nu: nyheder, sport, underholdning, alt om tv og blogs.

"Disse kerneområder vil vi dyrke og udvikle mere. Både ved at styrke indhold og præsentation. Også distribution, altså hvilke samarbejdsaftaler kan vi indgå," siger han.

To-tre nye niche-sites om året
De store planer om at knobskyde med nicher var højt prioriteret for et år siden, men det er også lettere nedtonet.

"Vi har lanceret et par stykker, herunder 'tv-tid'. Lanceringstakten bliver 2-3 om året, og det er lidt langsommere, end planerne var for 12 måneder siden," siger han. Han ser samtidig gode muligheder i partnerskaber, som f.eks. det seneste 'Go Supermodel'.

TV 2s aktuelt mere forsigtige strategi ændrer ikke ved, at hele tv2.dk universet rummer enorme redaktionelle muligheder for at knopskyde med niche-sites i interesseområder, der kan tiltrække endnu flere brugere, som kan sælges dyrere til annoncørerne.

Samme model, som JP/Politiken benytter sig af med lanceringen af bl.a. turengårtil.dk, hvor man går efter en del af rejsemarkedet.

Tv2.dk usikker på sociale universer
Til gengæld skal man ikke forvente store, selvstændige offensiver på sociale sites eller communities.

Det gør andre bedre - og derfor tror man på partnerskaber som hovedvejen, siger Gregers Wedell-Wedellsborg. TV 2 har sit blog univers, der sandsynligvis er landets største, og det brugerskabte 1234 Dine nyheder.

Men han er ikke overbevist om, at et mediehus skal være i front på communities i forhold til, hvad de kan bidrage med af indtjening.

"Overvejelsen er jo, om ikke vi i stedet skal ud og spille sammen med de eksisterende stærke communities som f.eks. Facebook, eller de danske," siger han. TV 2 er ikke i konkret dialog med Freeways Morten Wagner, oplyser TV 2s online-direktør

"Det er da en mulighed, men der er også andre."

Ny forsidestruktur
Tv2dk har netop lanceret sin nye forside i betaversion, der vægter nyhedsformidling højst, og også skal sikre mere overskuelighed for brugerne i TV 2s store udbud og flere klik. Se beta.tv2.dk

"Vi har valgt at gøre Breaking News til et tema for forsiden, for hurtighed på nyheder er vor kerneydelse på tv."

FAKTA:

Baggrund

Daværende direktør for Tv2.dk, Per Mikael Jesen, satte et højt ambitionsniveau for Tv2.dk.  Tv2.dks antal unikke brugere skulle vokse med én million, eller hvad der skulle til, for at blive det mest besøgte site i landet. Det skulle ske i 2007.

"Nogle gange skal man sætte sig et meget ambitiøst mål, og det har vi gjort på internettet," siger TV 2 direktør Per Mikael Jensen til MediaWatch.

Han nævnte TV 2s redaktionelle udvidelse, baseret på Vi med Hund-magasinet, som et eksempel på, at nicheindhold under Tv2.dk paraplyen ville trække helt nye brugere til.

Først og fremmest skulle der være mere at komme efter for flere. Per Mikael Jensen sagde, at nicheindholdet skal vokse i alle tænkelige genrer, i stil med at f.eks. gossipstof trække nye til.

Det var bl.a. et video- og audioudbud i TV 2-indpakning, der skulle skærpe appetitten blandt nye brugere.

Per Mikael Jensen så potentialet i et YouTube-lignende videosite med en stærk broadcaster bag, men sitet manglende serverkapacitet og fik aldrig navn og brand. TV 2s jurister var også lunkne ved ideen på grund af frygt for rettighedskampe med leverandører.

Når det gælder et audio-univers, inspireret af DRs webradioer, gik planlægningen i gang, men det blev lagt på hylden.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også