Danske forlag kimes ned af filmproducenter

Danske forlag bliver i stigende grad kimet ned af filmproducenter, der vil købe filmrettigheder til danske bøger. "For nogle filmproducenter er det vigtigt at opdage de gode, filmatiserbare bøger før alle andre," forklarer Sofie Wanting Hassing, der beskæftiger sig med filmrettigheder i Gyldendals Group Agency. Foreign rights manager i Lindhardt & Ringhof, Susanne Gribfeldt, mærker også, at filmbranchen i dag følger godt med i, hvad der sker på bogmarkedet, skriver Børsen.
MediaWatch
Danske forlag bliver i stigende grad kimet ned af filmproducenter, der vil købe filmrettigheder til danske bøger. "For nogle filmproducenter er det vigtigt at opdage de gode, filmatiserbare bøger før alle andre," forklarer Sofie Wanting Hassing, der beskæftiger sig med filmrettigheder i Gyldendals Group Agency. Foreign rights manager i Lindhardt & Ringhof, Susanne Gribfeldt, mærker også, at filmbranchen i dag følger godt med i, hvad der sker på bogmarkedet, skriver Børsen. Langt de fleste filmproducenter har dog mere end svært ved at lave film ud af bøgerne, viser tal fra Det Danske Filminstitut. Vibeke Windeløv, der nu er selvstændig filmproducent efter at have produceret for Lars von Trier i mange år, bekræfter, at det er de færreste bog-optioner, der ender på biograflærredet. Det skyldes enten vanskeligheder med at få finansieret filmatiseringerne, eller fordi filmproducenterne køber flere filmrettigheder, end de har brug for. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også