Lokale aviser bekriger hinanden

Den vigtigste del af aviskrigen er den mest oversete del.
MediaWatch

Den vigtigste del af aviskrigen er den mest oversete del. Nemlig kampen mellem lokalaviserne, distriktsaviserne og ugeaviserne, der har en kæmpe læserskare.

"Vi er presset, Sådan vil det være på ethvert marked, hvor nogle er parate til at skyde store beløb ind og køre med underskud. Der sker det samme for os, som for dagbladene, nemlig at markederne er blevet større forstået sådan, at nok er annoncevolumen steget, men priserne er faldet," siger Martin Foss, der er mediedirektør for Berlingskes lokalmedier i hovedstadsområdet

Han indrømmer, at koncernens lokalaviser møder seriøs konkurrence.

Indtil for nylig har der været tre hovedkonkurrenter, nemlig Berlingskes lokalaviser, Politikens lokalaviser og en række forskellige lokale provinsdagblade, som ejere af distriktsaviserne.

Især kæmper de små aviser for en bid af annoncemarkedet, for uden annoncer er der hverken penge til journalistik eller et fornuftigt overskud til ejeren, skriver Weekendavisen.

Men i løber af de sidste par år er en række nye lokalaviser skudt op, og det betyder pres på annoncepriserne, og aviser der må lukke, mens nye åbner næsten hver måned. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også