Coca-Cola er verdens bedste varemærke

Øst, vest, nord og syd - overalt kender man Coca-Cola, og det placerer atter i år producenten af den brune læskedrik i toppen af listen over verdens 100 bedste varemærker. Mens den verserende finanskrise tærer på de de fleste virksomheders markedsværdi både i konkret og overført betydning, er verden fortsat vild med Cola. I hvert fald hvis man måler værdien af selskabernes varemærker eller brands, som konsulentvirksomheden Interbrand hvert år gør det.
Zandra Damsgaard

Øst, vest, nord og syd - overalt kender man Coca-Cola, og det placerer atter i år producenten af den brune læskedrik i toppen af listen over verdens 100 bedste varemærker.

Mens den verserende finanskrise tærer på de de fleste virksomheders markedsværdi både i konkret og overført betydning, er verden fortsat vild med Cola. I hvert fald hvis man måler værdien af selskabernes varemærker eller brands, som konsulentvirksomheden Interbrand hvert år gør det.

"Rangordenen i Best Global Brands 2008 reflekterer den globale økonomi - en igangværende kreditkrise i USA, væksten i de nye markeder og en øget betydning af bæredygtighed er alle nøgletendenser, som har resulteret i varemærkers stigninger eller fald på listen," forklarer Interbrands adm. direktør Jez Frampton ifølge en pressemeddelelse.

Finansgiganter som Citi, Morgan Stanley og hårdt ramte Merrill Lynch daler således på listen i lyset af selv samme krise, mens Coca-Cola for ottende år i træk topper listen over verdens bedste brands.

Kend dit marked
Mægtige Microsoft må derimod se sig slået af vinderpodiets næsthøjeste skammel til fordel for konkurrenten IBM. En anden Microsoft-konkurrent, nemlig Google, er sprunget hele ti pladser op ad listen og indtager i 2008 en 10.-plads.

En generelt øget fokus på bæredygtighed ses blandt andre hos bilproducenterne. Krisen til trods holder eksempelvis tyske Mercedes og japanske Honda stand på listen som henholdsvis nummer 11 og 20, fordi de begge har formået at honorere forbrugernes krav om mindre og mere økonomiske biler.

Ifølge Jez Frampton bestyrker en stadig større kompleksitet i den globale økonomi vigtigheden af at beskytte og udvikle sit varemærke.

"Det er en virksomheds mest betydningsfulde aktiv - og et langt mindre volatilt aktiv end andre i en tid med økonomisk usikkerhed," siger han.

Finanskrisen til trods er det ikke alle finansvirksomheder, der må lide den tort at se deres varemærker blive mindre værd. Kreditkortudbyderen Visa springer således ind i det eksklusive selskab på plads nummer 100.

... og kend dit brand
Blandt listens øvrige nyheder finder man den svenske tøjkæde H&M (nr. 22), nyhedstjenesten Thomson Reuters (nr. 44) og den canadiske mobiltelefonproducent BlackBerry (nr. 77).

"I turbulente økonomier ophører erhverv jo ikke. Virksomheder må kæmpe, men det at købe og sælge fortsætter lige meget hvad. Mange af de bedste globale brands ved dette og kommer stærkere og bedre rustet igennem de svære tider. Nøglen til succes i gode som dårlige tider er at vide, hvordan dit brand skaber værdi," udtaler Interbrand-direktøren.

Herunder ses verdens ti bedste varemærker med sidste års placering noteret i parentes. Hele listen, der i øvrigt ikke indeholder nogle danske varemærker, kan ses hos Interbrand sammen med en egentlig analyse.

  1. Coca-Cola, USA (1)
  2. IBM, USA (3)
  3. Microsoft, USA (2)
  4. General Electric, USA (4)
  5. Nokia, Finland (5)
  6. Toyota, Japan (6)
  7. Intel, USA (7)
  8. McDonald's, USA (8)
  9. Disney, USA (9)
  10. Google, USA (20)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også