Kritik af Gyldendal finansieringsmodel

Gyldendal vildleder læserne og sætter sit eget brand på spil, når forlaget udgiver bøger, der er finansieret af dem, bøgerne handler om. Det siger lektor på Institut for Ledelse, Politik og Fi
MediaWatch

Gyldendal sætter troværdighed og brand på spil, når forlaget udgiver bøger, der er finansieret af dem, bøgerne handler om.

Det mener lektor på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School Bent Meier Sørensen til Information.

I sidste uge udgav Gyldendal bogen 'Nørgaard på Strøget' - en bog, der er medfinansieret af tøjbutikken i København, hvor stifteren Jørgen Nørgaard ifølge Information har fået stor indflydelse på bogen.

Men der er intet ualmindeligt i, at forlagene udgiver bøger, der er betalt af de virksomheder, som de handler om, siger Gyldendals litterære direktør, Johannes Riis, til Information.

"Vi har også udgivet den slags bøger om Øresundsbroen, Magasin, Georg Jensen og Carlsberg," siger han.

Også Børsens Forlag udgiver bøger, der er medfinansieret af virksomhederne, oplyser forlagsdirektør Jakob Harregaard. Her plejer det at stå i forordet, hvis et firma har haft indflydelse på en bog.

"Jeg synes, de store forlag, der sætter standarden i branchen, har et særligt ansvar for ikke at sænke den generelle overligger," siger Bent Meier Sørensen. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også