Mobilen er endnu ikke en medieplatform

Mediebranchen er på vildspor, når den konstant taler om mobilen som den næste medieplatform, der skal afkodes og indtages.

Per Fanefjord Laursen

Mediebranchen er på vildspor, når den konstant taler om mobilen som den næste medieplatform, der skal afkodes og indtages.

"Det er for tidligt i mobilens udviklingsforløb at tale om mobilen som en separat medieplatform.
Den er slet ikke dér endnu, men optræder i en række gode sammenhænge som et medie "rundt om" de eksisterende medieaktiviteter," siger analytiker John Strand, Strand Consult, der betegner DR og TV 2s mobilaktiviteter, som de store sms-afstemninger, tour de france nyheder og streaming, integration mellem tv og internettet og meget andet, som gode eksempler.

"Men mediebranchens chefer gør sig en bjørnetjeneste, hvis de i dag, og de næste 18 måneder, stirrer sig blinde på, at de skal erobre mobilen. 'Nu har de jo så småt har fået fornemmelse for internettet', hører man dem sige. Men der er en anden mekanisme undervejs, som er langt vigtigere for dem."

John Strand henleder opmærksomheden, at en tæt på ½ mio mennesker i Danmark til foråret vil have adgang til trådløst bredbånd på deres bærbare PC via mobilt bredbånd. Om 14-15 måneder, når Boxer lancerer det digitale sendenet fuldt ud, er det op imod 600.000 mennesker.

Langt alvorligere konsekvenser end Nyhedsavisen
"Den helt afgørende faktor for mobilt medieforbrug bliver mobilt bredbånd, ikke mobiltelefonen. Mobilt bredbånd bliver et chok for den etablerede mediebranche med konsekvenser, der er langt større end f.eks. Nyhedsavisens entre og exit, som alle taler om."

John Strand forventer, at 10 procent af borgerne snart har en bærbar pc med indbygget turbo 3G, der falder i pris, og som kan benyttes overalt til medieforbrug. Ikke udvalgte ting på små skærme, men med alt det indhold som internettet kan tilbyde.

"Alle internettets nyheder og underholdning med tekst og billede er med dig på en lille kompakt bærbar eller på den almindelige bærbare, som du åbner i toget - frem for at læse en gratisavis. Jeg mener nok, der er potentiale i det," lyder Strands forslag.

Mediechefer skal selvfølgelig lægge hjernen i blød og tænke på alle de gode ideer, hvor de kan udnytte mobiltelefonens stærke evner til at levere indhold og opkræve penge for det. F.eks der en ny genre på vej, mobil journalistik. 

Medier skal udvikle deres websites
Men hvis cheferne virkelig ønsker at få del af det mobile forbrug af tv, radio, tekst o.s.v., så er det deres websites, der skal udvikles de næste 18 måneder. Derudover er det integrationen mellem mobiltelefonerne og de eksisterende medier, de skal se på.

John Strand er derfor skeptisk over for medietiltag som for eksempel, at '3' udbyder eksisterende tv-kanaler som streaming til mobilen. Han tror, at tv on demand og produkter som YouTube på mobiltelefonen har en fremtid.

Han er helt med på, at DVB-H til mobilen er værd at se på rent teknisk, men den business-case, som Boxer skal indføre, med mobil-tv kan også meget vel være på dybt vand, når trådløst internet får lov at vokse hele to år, før Boxer kan lancere i 2010.

Erfaringerne fra Korea viser, ifølge John Strand, at det næsten er umuligt at få en business case ud af mobilt flow tv, Selv i et land med 50 millioner mennesker.

­­-

Om John Strand
John Strand er bedst kendt i Danmark som bramfri kommentator på den digitale medieudvikling, herunder særligt telesektoren.

Strand Consult blev etableret for 14 år siden.

Strand Consult har i dag ca. 20% af sin omsætning fra den traditionelle medieverden. Men dog ikke i særlig høj grad fra danske medieselskaber. Som konsulentforrretningen har udviklet sig, er Strand Consult blevet meget international. Kun ca. 5 % af sin totale omsætning kommer fra Danmark.

Strand Consult har en række store internationale mediekoncerner på kundelisten, der søger viden om, hvilken betydning internettet, mobile teknologier etc. får på deres forretninger.

Kunder spænder fra NRK over Discovery til Globo i Brasilien.   

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også