Slut med væksteventyr i magasinbranchen
Der bliver stadig udgivet nye magasiner. Men annoncenedturen er begyndt at krasse, og det kan begrænse lysten til at udvide.
Magasinbranchen mærker nu konjunkturernes kolde ånde i nakken. I modsætning til andre traditionelle printmedier har magasinerne ellers formået at holde på både læsere og annoncører, skriver Børsen.
Men nu begynder forlagsdirektørerne at føle sig mere sårbare.
"Den negative annoncekonjunktur vil sætte en stopper for væksten på en række områder," lyder vurderingen fra en af branchens veteraner, Kjeld Lucas, direktør for Egmont Magasiner.
Også Bonnier Publications er af den samme opfattelse.
"Vi oplever et lidt usikkert annoncemarked og venter, at der vil være et pres på det resten af året. Det bliver hårdt at nå budgetterne," siger viceadm. direktør Jens Henneberg.
2008 har indtil videre budt på en tydelig opbremsning. I de syv første måneder tabte magasinerne således 5 pct. af tekstannonceringen ifølge tal fra Danske Reklame- og Relatinsbureauernes brancheforening. |NP|