Kulturminister med medieinteresse

Ny kulturminister: Carina Christensen (K) har alle de rigtige kvalifikationer og er god for branchen, lyder vurderingen fra en konservativ mediemand og tidligere samarbejdspartner.
Per Fanefjord Laursen
Ny kulturminister: Carina Christensen (K) har alle de rigtige kvalifikationer og er god for branchen, lyder vurderingen fra en konservativ mediemand og tidligere samarbejdspartner.

Direktør i Brancheforeningen for Forbrugerelektronik (BFE) og tidligere konservativ politiker med stor medieerfaring fra TV 2 og TV 3, Niels Jørgen Langkilde, roser regeringens valg af Carina Christensen.

"Carina Christensen kender stoffet, for hun har været ordfører på medieområdet. Min erfaring i arbejdet med hende, da jeg var hos MTG, er, at hun er interesseret i området. Det er godt for branchen, at der kommer en minister, som ikke har rod i den ene eller anden del af kultur- og medielivet, men til gengæld har et godt overblik."

Niels Jørgen Langkilde hæfter sig ved, at hun har tidligere erfaringer fra EU-systemet, hvilket kan være en stor hjælp for hende med TV 2 sagen. Han bemærker også, at hans erfaring fra samarbejdet med hende på Christiansborg på miljøområdet, er, at hun er en person, der samler folk og ikke tænker "mig selv".

"En god kvalifikation, når hun skal samle partierne til næste brede medieforlig."

Fokus på TV 2 og FM-omlægning
Niels Jørgen Langkilde håber og forventer, at hendes opgaver bliver at få løst situationen for TV 2 med EU.

Dernæst er der omlægning af FM-båndet, der har ligget på Brian Mikkelsens bord siden 2001.

"Hun kommer til sagen uden fordomme, kan man sige, men omvendt vil hun også have respekt for kernen i FM-omlægningen, nemlig ønsket om et monopolbrud og øget konkurrence til DR på radioområdet," siger han. Men prisen i branchen for en omlægning er naturligvis også en faktor.

Som BFE direktør håber Niels Jørgen Langkilde, at Carina Christensen vil indskrive et krav i public service forpligtelserne om, at public service stationer skal sende mere i HDTV.

"DR producerer i HDTV, men sender ikke ret meget. Det er et problem for de 1,6 mio husstande, der har anskaffet sig et apparat, der kan modtage HDTV. Det er blevet sådan, at forbrugerne driver teknologiudviklingen, ikke broadcasterne. Den omvendte situation af, da vi fik farve tv."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også