DR lancerer to nye TV-kanaler
Seertallet på DR's hovedkanal bliver ved med at falde, og derfor satser de nu på to nye TV-kanaler, der skal tiltrække seerne.
"Vi forventer at miste ét sharepoint om året frem til 2011. Det skulle vi gerne have vundet på vores øvrige TV-kanaler," siger mediedirektør Lars Grarup.
Med 30 procent på DR af danskernes TV-sening mener Grarup, at der er sammenhæng mellem at have den størrelse, de har nu og have den betydning, de har i samfundet.
Med spareplanen solgte DR ud af sine sportsrettigheder, men ser gerne at man skaffe sig nogle af rettighederne igen i 2010-11. Udover sporten planlægger de også underholdning i fremtiden på DR.
Det nye digitale sendenet, der erstatter det gamle analoge TV-signal, vil ændre på konkurrencen mellem TV-stationerne.
Men uanset hvordan det forløber konkurrencemæssigt, vil DR ikke lade sig sponsorere med sponsorskilte og sponsorerede præmier i forbindelse med sine programmer, som er en del af medieaftalen i dag. Lars Grarup siger, at DR skal blive et reklamefrit område. |NP|