A-Pressen: Stadig en gratisavis for meget

Nyhedsavisens forretning faldt ikke med tabet af amerikansk venturekapital, men da forretningsmodellen smuldrede fra start, mener direktør for A-Pressen, Bjarne Salomonsen.

MediaWatch
Nyhedsavisens forretning faldt ikke med tabet af amerikansk venturekapital, men da forretningsmodellen smuldrede fra start, mener direktør for A-Pressen, Bjarne Salomonsen.

Ideen om at skabe en landsdækkende husstandsomdelt avis var fra begyndelsen mere gjort af drømme end af realiteter. Det mener Bjarne Salomonsen, direktør for A-Pressen, der ejer knap 25 procent af MetroXpress. Og sådan skal en repræsentant fra en nu tidligere konkurrerende gratisavis vel sige, men Bjarne Salomonsen har selv siddet med regnestykket.

"Jeg har aldrig troet på en gratis husstandsomdelt avis. Vi analyseredede selv, hvorvidt det kunne betale sig helt tilbage i 2001 i forbindelse med Aktuelts lukning, men vi kunne ikke få regnestykket til at hænge sammen," siger Bjarne Salomonsen, der tvivler på, at Nyhedsavisen selv har kunnet få tallene til at gå op.

"Jeg tror aldrig, de har regnet med, at avisen skulle tjene penge i sig selv. De ville måske have en nul-indtægt på avisen, og så har de villet tjene pengene på distribution og på nyhedsbureauet. Derfor smuldrede væsentlige dele af deres forretningsmodel fra begyndelsen, da de ikke kunne få samarbejdet med Post Danmark på benene og få udleveret nøgler til opgangene i beboelsesejendommene. De ville bl.a. konkurrere med Forbruger-Kontakt om uddeling af tilbudsaviser. Nyhedsbureauet blev heller ikke til noget. Det betød, at de på et tidligt tidspunkt fik indsnævret deres indtægtsgrundlag, og den onde cirkel er begyndt. De har måttet skære på distributionen, så avisen aldrig blev helt landsdækkende som tiltænkt. Deres model svigtede før, den overhovedet var kommet i gang," siger Bjarne Salomonsen.

Stadig for mange gratisaviser
Når han tager et blik på det resterende gratisavismarked, der tæller MetroXpres, Urban og 24timer, er han dog langt fra sikker på, at markedet nu har fundet sit leje.

"Der er nok stadig en gratisavis for meget. Forstået på den måde, at der efter min vurdering er plads til to gratisaviser med god økonomi og tre med mindre god økonomi i. Men det er klart, at Nyhedsavisens lukning betyder en kraftig konsolidering af de øvrige aviser. Det betyder ikke, at annoncepriserne bliver hævet fra den ene dag til den anden, og annoncemarkedet er også stadig oppe mod de dårlige konjunkturer, men selvfølgelig styrker det dem," siger Bjarne Salomonsen."

Flere kilder har mandag peget på, at 24timer nu vil blive lukket. Er det også 24timer, du hentyder til, når du siger, at der måske er en gratisavis for meget?

"Nej, på ingen måde. Det har hele tiden været tanken og idéen at drive begge aviser videre - netop med tanke på denne situation. Metroxpres og 24timer i dag står tilbage som de mest læste, mens Urban halter efter og står svagest nu. Fordi Urban har også begrænset handlefrihed i kraft af Mecoms ejerskab, der gør dem mere følsomme for den globale finasielle krise. Jp/Politiken har trods alt en god økonomi," siger Bjarne Salomonsen.

Nyhedsavisens exit har styrket den investering, A-Pressen gjorde i 2005 men smilet er ikke skadefro.

"Man skal glæde sig over egne styrker - ikke andres fejl," som han siger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også