Annoncører: De onde lo, de gode græd

De store danske annoncører kommer til at savne Nyhedsavisen, som pressede priserne helt i bund på printmarkedet.
MediaWatch

De store danske annoncører kommer til at savne Nyhedsavisen, som pressede priserne helt i bund på printmarkedet.

"De onde lo og de gode græd," sammenfatter Otto B. Christiansen reaktionerne på Nyhedsavisens død.

Direktøren i Dansk Annoncørforening har gennem hele forløbet været en varm fortaler for Nyhedsavisen, og han regner med, at mediehusene vil benytte lejligheden til at få kontaktpriserne i vejret.

"Men jeg tror, det bliver svært for aviserne, de er også presset af deres faldende læsertal og af nedgangen i annonceindtjeningen generelt," siger han.

Men kunne det ikke vise sig som en fordel for annoncørerne med et lidt mere stabilt marked?

"Jo, naturligvis er det godt, at man kan regne med, at en titel ikke lukker efter 14 dage. Omvendt afspejler priserne jo også den risiko annoncørerne løber."

Men hvis annoncørerne var så begejstrede for Nyhedsavisen, hvorfor postede de så ikke flere penge i avisen?

"Nu ser marketingcheferne det jo ikke som deres opgave at holde hånden under et medie, og så kan man måske sige at Nyhedsavisen pustede en lidt for stor ballon op. Den kunne ikke holde luften, og de havde problemer med at overholde de løfter, de gav. Det seneste halve år har det på den anden side kørt rimeligt ok med avisens distribution, og det har jo også indholdsmæssigt været en god avis."

Fakta: Aviskrigens store slag 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også