Nyhedsavisen lukker

Gratisaviskrigen er tilsyneladende slut. Medarbejderne på Nyhedsavisen har fået besked om, at avisen lukker.
MediaWatch

Gratisaviskrigen er tilsyneladende slut. Medarbejderne på Nyhedsavisen har fået besked om, at avisen lukker.

Lavkonjuktur og finansiel afmatning har fået Nyhedsvisen ejer, Morten Lund, til at smide håndklædet i ringen. Nyhedsavisens medarbejdere har ifølge Ritzaus Bureau søndag aften fået at vide, at avisen lukker. Ifølge Ekstra Bladet har Morten Lund søndag sendt en mail fuld af beklagelse til medarbejderne:

"Jeg er uendeligt ked af at måtte meddele at vi i dag har stoppet udgivelsen af Nyhedsavisen. Jeg har sammen med resten af bestyrelsen, ledelsen og chefredaktionen kæmpet til sidste bloddråbe for at redde projektet, som vi alle har troet på, men henset til lavkonjunktur og den generelt finansielle afmatning ser vi det desværre ikke længere muligt at fortsætte. Af hele mit hjerte vil jeg takke alle partnere, medarbejderne og alle andre, der har arbejdet og kæmpet for Nyhedsavisen.'

Budet på Metro
Meldingen kommer umiddelbart efter, at Morten Lund i fredags afslørede, at avisen ville byde på den danske del af Metro International - et bud, der skulle offentliggøres mandag. Det er samtidig kun godt ti dage siden, at Morten Lund på sin blog langede ud efter Berlingske Tidendes dårlige regnskab.

Det blev et tilsyneladende kort bekendtskab med medieverdenen for Morten Lund, der overtog aktiemajoriteten i Nyhedsavisen fra de islandske igangsættere i januar i år. Avisen overlevede i sommer efter at have fået frisk kapital fra venture-fonden Draper Fischer Jurvetson.

Trak stikket
Men pengeposen har ikke været stor nok. Ifølge Ekstra Bladet har adm. dir. Morten Nissen Nielsen og Nyhedsavisen redaktionelle overhoved Simon Andersen også udsendt en mail til medarbejderne søndag, hvor de trækker stikket på avisen på grund af manglende finansiel opbakning fra Morten Lund. Det er vilkårerne for en virksomhed med én hovedaktionær, lyder det ifølge eb.dk.

Nyhedsavisen blev søsat i efteråret 2006 og udløste startskuddet på gratisaviskrigen, der har kostet Berlingske Tidende, Politiken og Nyhedsavisen dyrt - et godt stykke over en milliard kroner, skønnes det. Tilbage på markedet er Urban og MetroXpress og 24timer - indtil videre.

Læs også Ole Nørskovs analyse af det taktiske ræsonnement bag Morten Lunds købstilbud i fredags her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også