Boxer: Kommunikation afgørende for DTT-succes

Digital-tv topmøde: Boxer-direktør ser potentiel fare for, at lanceringen af digitalt tv hæmmes af forvirrende signaler og negativ spin.
Per Fanefjord Laursen

Udover de forretningsmæssige udfordringer, Boxer må tackle, skal selskabet og alle aktørerne i jordbaseret tv, DTT, også tumle med, at hele processen er indhyllet i meget alvorlige kommunikationsudfordringer.

Realiteterne er, at enhver støj omkring erhvervelse af modtagebokse, tekniske problemer eller udbud af kanaler, trækker abonnenter væk fra Boxer og belaster hele DTT platformen generelt. Også meget komplekse problemstillinger og uklare tilbud skubber forbrugerne over til kabel, parabol og IP-tv, når de mange tusinder af husstande skal træffe en beslutning om tv-modtagelse, når det analoge signal slukkes 31. oktober 2009.

De potentielle skadevirkninger er værst for Boxer, fordi man hurtigst muligt fra efteråret 2009 skal tiltrække ca. 400.000 husstande som kunder.

"Boxers MPEG4 boks er fremtidsrettet - men ikke fremtidssikret," lyder det forsigtige ordvalg fra direktør Steen Ulf Jensen, Boxer, på Digital-tv Konferencen i København, hvor han gav en afdæmpet, nøgtern status på projektet.

Steen Ulf Jensen peger selv på blot ét muligt PR-problem: Det faktum, at seere, der i dag har købt en boks med MPEG2 kodning til digital tv, ikke vil kunne se de to-tre nye tv-kanaler, der kommer fra DR i mux2. De kan heller ikke se tilbud fra Boxer. De nye DR kanaler kræver en boks til MPEG4 kodning, og Boxer tilbud kræver en MPEG4 boks med kortaflæser. Der vil således blive tale om tre bokse - alene når der tales om DTT.

"Det skaber mudder i kommunikationen. Vi ville samtidig på ny få debatten om, at man betaler licens, men ikke kan se kanalerne," siger han, vel vidende at al negativ spin og presse om DTT sendenettet, bokse, osv. kun kan give Boxer problemer. Det kaster kunderne i armene på YouSee og Viasat.

På Digital-tv Konferencen blev Boxers direktør flere gange spurgt, om ikke Boxer burde tilbyde sine kunder det ene og det andet - f.eks bundle tv med telefoni.

"Nej, vi skal have et enkelt produkt - og et enkelt budskab - til vore kunder. Mange budskaber vil mudre billedet," sagde han; med tydelig respekt for den risikable kommunikationsopgave, Boxer og al DTT står med.

Steen Ulf Jensen understreger, at Boxer i Danmark vil samarbejde med alle aktører om at sikre informationen til alle seere. Boxer vil opbygge en stor kundeservice, der skal hjælpe borgerne.

"Vi har erfaring fra Sverige siden 1999 med de mange forskellige og mærkværdige spørgsmål og problemer, som folk har med modtagelse af tv - og vi kender svarene."

Den 1. november 2010 har Boxer lovet at lancere mobilt tv, som åbner andre kommunikationsudfordringer.

Boxer har for nylig tilknyttet Kaj Høivang som kommunikationskonsulent, der bl.a. er tidligere kommunikationschef for TV 2 og rådgiver for Telenor på DTT området.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også