Slaget om den gyldne seer

Seertal: De danske tv-kanaler ruster sig til et efterår, der byder på storopgør om fredagen mellem DR1 og TV 2. Men sejrherren i seerdysten bliver atter SBS. Det spår et mediebureau.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Seertal: De danske tv-kanaler ruster sig til et efterår, der byder på storopgør om fredagen mellem DR1 og TV 2. Men sejrherren i seerdysten bliver atter SBS.

Det spår et mediebureau.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten. 

Så går det løs igen. Efter den årlige sommerferie med alskens store sportsbegivenheder og annoncestilstand begynder tv-folket atter sin kamp for at rykke seere fra den ene kanal til den anden. Dette efterår byder på flere interessante dyster og...

Så går det løs igen. Efter den årlige sommerferie med alskens store sportsbegivenheder og annoncestilstand begynder tv-folket atter sin kamp for at rykke seere fra den ene kanal til den anden.

Dette efterår byder på flere interessante dyster og nyskabelser. Fredag aften står det klassiske opgør mellem DR1 og TV 2 i den bedste sendetid, når "Talent 2008" og "Vild med Dans" står over for hinanden kl. 20.00.

SBS' Kanal 5 vil pudse profilen ved at forvandle torsdag aften til en humørfyldt aften dedikeret til humor i blandt andet "Comedy Kuren", som er et koncept udviklet af Anders Matthesen.

Der bliver også dramatiske opgør, når TV 3 den 1. september sender "Maj & Charlie" og den nye sæson af sidste års seersucces "2900 Happiness", mens DR sender 10 nye afsnit af "Sommer" i DR's absolut bedste sendetid - søndag aften kl. 20.00.

Aab-effekten

Tv-director hos mediebureauet Carat Mikael Ostenfeld spår, at SBS' Kanal 4 og 5 vil fortsætte med at stjæle seerandele i efteråret, der kommer.

»Der er ubetinget størst sandsynlighed for, at SBS vil vokse, TV 2 falde og Viasat lægge sig midt i mellem,« siger han og noterer dog, at AaB i Champions League kan give 3+ et ordentligt skud seere, som vil gøre en forskel, når de kommercielle andele skal fordeles.

TV 2's adm. direktør Merete Eldrup er bekendt med de strukturelle ændringer, der sker, og regner ikke med, at de pludselig ophører, men hun både håber og tror, at man kan bevare den øjeblikkelige seerskare.

»Vi kommer ikke tilbage til tidligere tider, men vores eget mål er at holde det nuværende niveau,« siger hun.

Nogenlunde samme målsætning har Morten Mogensen, der er programchef hos TV3 og 3+. Her ligger den bedste sendetid på hverdage kl. 20 - det er her, at egenproduktioner som de to nye "Luksusfælden" og "Sandhedens Time" ligger.

»Som udgangspunkt satser vi på et lige så godt efterår som sidste år, der var et stort efterår for TV3,« siger Morten Mogensen, der forklarer, at mandag aften traditionelt er en stor dag for TV3 med "2900 Happiness", "Robinson-ekspeditionen" og fra 1. september komedieserien "Maj & Charlie".

For 3+'s vedkommende handler det især om fodbold. I weekenden SAS-liga og i midtugen er det Europa Cup, hvor 3+ efterhånden har speciale i Champions League.

Omdømmepleje

Hverdagene er også SBS-kanalernes højtid. Tirsdag har traditionelt været god for Kanal 4, mens Kanal 5 trods alt også har hevet pæne seertal hjem i weekenden med den spanske fodbold.

Med tre comedy-programmer torsdag aften forsøger man nu at give det faste Kanal 5-publikum endnu en grund til at opsøge kanalen. Selvfølgelig med et øje for, at det skal kaste seere af sig, men der er i lige så høj grad tale om omdømmepleje. Adm. direktør Henrik Ravn høster netop nu frugterne af flere års arbejde, men han er parat til at så flere frø.

»Vi er ved at bygge hele fundamentet til det hus, som vi forhåbentlig skal bo i i mange år. Det begynder at kaste noget af sig nu. Vi har fundet vores publikum, og flere kan se os, så det er ikke tilfældigt, at vi har haft fremgang. Vi laver også færre fejlskud end for to år siden,« forklarer Henrik Ravn om sine kanalers fremgang.

En fremgang, han godt tør love vil fortsætte:

»Ja, det tror jeg, at den gør. Jeg vil blive svært forundret, hvis vores vækst ikke fortsætter.«

Noget til alle

I den ikke-kommercielle afdeling sker der også nyt. Ulla Pors Nielsen, chefredaktør for DR1, kan ud over "Talent 2008", som hun udtrykker stor tilfredshed med efter premieren i fredags, berette om 10 nye afsnit af "Sommer", "Jersild Live", der er et nyt interviewprogram, "Reimers", som er et nyt talkshow med Reimer Bo Christensen og en ny livsstilsserie med Puk Elgaard.

»Det er vigtigt for os at være stærke på det seriøse og stærke på underholdning. Vi skal kunne begge dele og levere noget for licensen for de mange,« siger hun.

Til gengæld lader hun de kommercielle kanaler om at begive sig ud i seertalsmålsætninger.

»Vi er ikke afhængige af seertal. Vi er glade, når mange ser os, men det skal ikke være de samme hele tiden. I løbet af en uge skal vi have noget til alle danskere.«

Sikker dans

Og hvem vinder så fredag aften? Spørger man Mikael Ostenfeld, sætter han sine penge på TV 2.

»Talent 2008 virkede ikke så stærkt som X Factor, synes jeg, så det ser godt ud for Vild med dans, som er et afprøvet koncept.«

SBS og Viasat? De slapper lidt af fredag aften.

»Mellem klokken otte og ni sætter vi nok ikke lige alle skibene ind. Det ville være tåbeligt, men så tilbyder vi et alternativ. En kanal som vores behøver jo ikke have millioner i seertal,« siger Henrik Ravn, som bakkes op af Morten Mogensen:

»Vi skal vægte pengene, og det er svært at forestille sig, at der er plads til endnu et stort program, selv om fredag er spændende rent tv-mæssigt.«

Tv-trumferne

TV 2: Vild med dans, Station 2, Skolen

TV3: 2900 Happiness, Maj & Charlie, Sandhedens Time

3+: SAS-liga, Champions League

Kanal 4: Jagten på den 6. sans, De unge mødre

Kanal 5: Comedy Kuren, Spansk og engelsk fodbold, CSI

DR1: Sommer, Talent 2008, Reimers

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også