Nedtur i den globale medieindustri

Medier over hele verden oplever annoncedyk, prisfald og distributionsproblemer.
MediaWatch

Medier over hele verden oplever annoncedyk, prisfald og distributionsproblemer. Kun få klarer sig uden store tab i kursværdien.

I selskab med store danske medier som Jyllands-Posten, Berlingske, Nyhedsavisen, Sjællandske Medier, har nogle af verdens største mediehuse måtte trimme forretningen gevaldigt.

BBC i Storbritannien har eksempelvis måtte skære 1800 stillinger væk. Og i Tyskland har ProSieben-Sat1 på blot ét år tabt 75 procent af sin markedsværdi.

Også mediehuse som norske Schibsted og finske Sanoma har tabt henholdsvis 40 og 39 procent af deres kursværdi, skriver Jyllands-Posten.

I USA er det gået endnu værre for bladhuse som Sun-Times Media Group, Journal Register Company og Gatehouse. Flere af dem har stort set tabt hele deres værdi.

Der er dog også gode eksempler f.eks. har Europas største mediekoncern Bertelsmann i første kvartal forbedret sit driftsresultat med 9,6 procent.

I Indien tegner der sig et helt andet billede end det, der ses i den vestlige medieindustri. Her forventes det, at omsætningen i medie- og underholdningsindustrien i 2015 er vokset til 200 mia. dollars mod 12 mia. dollars i dag. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også