OL er for dyrt til danske tv-stationer

Prisen på tv-rettigheder til OL er steget med 400 procent siden 1992, og det bringer DR og TV 2 i knæ.
MediaWatch

Næsten 400 procent. Så meget er prisen på tv-rettigheder til OL steget med siden 1992, og det bringer DR og TV 2 i knæ.

Begge stationer er presset under OL, og de voldsomme stigninger på tv-rettighederne gør, at alle sparekneb er fundet frem, skriver Børsen Mediemarked.

I forhold til seneste sommer-OL er priserne steget med godt 12 procent. Ifølge Børsens kilder vurderes det, at DR og TV 2 til sammen har betalt mellem 50 og 60 millioner kroner for rettighederne til den seneste OL-pakke.

Fortsætter prisernes himmelflugt, vil public service-stationerne i værste fald helt vælge OL fra i fremtiden.

Det siger medieforsker Kirsten Frandsen, der er lektor i medievidenskab fra Aarhus Universitet.

"Der er ingen tvivl om, at prisstigninger har været hårde ved både DR og TV 2. traditionelt har de holdt fast i OL, fordi det er en sjælden mulighed for en bred, public service-præget sportsdækning, men man må formode, at de alvorligt overvejer, om rettighederne er pengene værd," siger hun til Børsen.

Både TV 2's sportschef Flemming Meyer og DR's mediedirektør Lars Grarup mener, at OL kan blive for dyrt.

Flemming Meyer siger, at flere af de store ting set med danske øjne - eksempelvis håndboldlandsholdets kampe - ikke ligger i prime time, og det alene får værdien af rettighederne til at falde.

Lars Grarup siger lige ud, at det kommer an på prisen, om DR fortsat vil vise OL.

"Hvis vi skal være med næste gang, skal den meget gerne holde sig på samme niveau som nu," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også