Metro: Nyhedsavisen er jokeren

Hos MetroXpress forventer adm. direktør Søren Riis fortsat hård konkurence i efteråret, hvor han dog tror, at Nyhedsavisen vil blive tvunget til at hæve annoncepriserne markant.
MediaWatch

Hos MetroXpress forventer adm. direktør Søren Riis fortsat hård konkurence i efteråret, hvor han dog tror, at Nyhedsavisen vil blive tvunget til at hæve annoncepriserne markant.

Hos MetroXpress blev meddelelsen om Nyhedsavisens nye amerikanske investor modtaget relativt roligt.

"Det er klart, at det ville have haft en betydning for os, hvis avisen var lukket, men der ville ikke være tale om, at annoncepriserne ville stige voldsomt med et slag. Nyhedsavisen sælger en helsidesannonce for 10-11.000 kr., og den pris vil vi under ingen omstændigheder matche alligevel, så det er ikke sikkert, at Nyhedsavisens annoncører ville komme til os, selvom avisen lukkede, " siger Søren Riis, adm. direktør for MetroXpress.

Han satser på, at fusionen mellem MetroXpress og 24timer er stærk nok til at stå imod både lavkonjunktur og hård konkurrence på avismarkedet, som fortsat vil have fire store gratistitler: MetroXpress, 24timer, Urban og Nyhedsavisen, som Søren Riis kalder krigens store joker.

"Jeg tror også, at Nyhedsavisen ret hurtigt vil blive tvunget til at hæve annoncepriserne markant. Ifølge mine løse beregninger skal de op på en helsidespris på 27.000 kroner for at det kan løbe rundt med den konstruktion, de har i dag," siger han.

Hos Nyhedsavisen kalder adm. direktør Morten Nissen Nielsen avisens annoncepriser for "meget attraktive":

"...især parret med vores læsertal, der er det højeste i Danmark. Samtidig har vi Berlingske Tidende og Jyllands-Posten som er ekstremt dyre og med faldende læsertal. Jeg synes det er fint nok, at konkurrenterne spekulerer i, hvordan vores priser vil udvikle sig, men de vakse indkøbere i Danmark har for længst opdaget, at det virkeligt spændende emne er hvordan man får mere for pengene. Her bidrager Nyhedsavisen. Konsekvensen bliver, at priserne kommer ned på de dyre gamle aviser - og så kan annoncører være både hos de gamle og hos os for samme penge." 

Opgaven for Søren Riis og MetroXpress bliver nu at høste udbytte af synergierne mellem 24timer og MetroXpress.

"Vi har blandt andet stærke produkter på mange rubrikmarkeder, og det vil vi naturligvis udnytte, men fusioinen skete så tæt på sommerferien, at det først er nu, vi kan begynde at drage fordel af det," siger han.

MetroXpress har tidligere lovet overskud i indeværende år, men Søren Riis er blevet en tand mere forsigtig med udmeldingerne.

"Det kommer til at ligge lige omkring nul, men det, må vi så også sige, er flot i en lavkonjunktur, når vi samtidig både har flyttet og overtaget 24timer i år," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også