Nyhedsavisen er en gave til markedet

Nyhedsavisen har været en gevinst for det danske dagbladsmarked, og konkurrenterne burde glæde sig over, at avisen med amerikansk kapital i ryggen går ind til et nyt slag i aviskrigen, mener mediebureauerne.
MediaWatch
Nyhedsavisen har været en gevinst for det danske dagbladsmarked, og konkurrenterne burde glæde sig over, at avisen med amerikansk kapital i ryggen går ind til et nyt slag i aviskrigen, mener mediebureauerne.

I de store dagbladshuse bander man sikkert i disse timer over, at Nyhedsavisen blev reddet på målstregen af venture-kapital, men avisen har i virkeligheden på kort tid revitaliseret dagbladsmarkedet til gavn for alle parter på længere sigt.

Det vurderer flere af de mediebureauer, MediaWatch har talt med i dag.

"Efter trafikavisernes indtog, var dagbladsmarkedet igen faldet tilbage til den gamle gænge, indtil Nyhedavisen kom og skabte ny dynamik. Avisen har været den bølge, som har skubbet de gamle avishuse i gang med en nødvendig omstrukturering, og den har forhindret, at markedet er gået i stå," siger Martin Rasmussen, adm. direktør i Mindshare

Og den opfattelse deles af Claes Braagaard, trading director hos OMD.

"Det er klart, at vi hos mediebureauerne på vores kunders vegne glæder os over, at annoncepriserne er lave på grund af konkurrencen. Men det vigtigste er faktisk, at dagbladsmarkedet er blevet revitaliseret med mere strømlinede produkter og stor fokus på indholdet. Hvis ikke Nyhedsavisen havde sat gang i den udvikling, ville dagbladene bare være blevet overhalet inden om af andre medieplatforme - især internettet - uden at de ville have opdaget, hvad der ramte dem," siger han.

Både Martin Rasmussen og Claes Braagaard fremhæver de store ændringer de to store avishuse, JP/Politiken og Berlingske, har været gennem for at imødegå presset på det hårde avismarked.

"Konkurencen har betydet, at branchen er bedre gearet kommercielt i dag, end den nogensinde har været," siger Martin Rasmussen.

Mediebureauerne glæder sig over, at Nyhedsavisen nu kan fortsætte med at lægge pres på konkurrenterne i den kommende tid. Martin Rasmussen tror ikke, at usikkerheden og den negative omtale i de konkurrerende medier vil få voldsom betydning for Nyhedsavisens fremtidsudsigter.

"Det var jo aldrig nogen hemmelighed, at Nyhedsavisen havde et svagt finansielt fundament, og annoncørerne har ikke kæret sig så meget om de ting, der har været fremme. Nyhedsavisen er jo ikke et vigtigt strategisk ben i en annoncørs medieplan - det er Berlingske Tidende eller Jyllands-Posten for den sags skyld heller ikke. Det var noget andet, hvis det var TV 2, der var tale om," siger Martin Rasmussen.

Claes Braagaard er på sin side ikke helt så sikker på, hvor stor skadevirkningen har været.

"Det er klart, at usikkerheden kan have skræmt nogle potentielle annoncører og partnere fra at indgå længerevarende kontrakter, og den kan også gøre det sværere at tiltrække de bedste medarbejdere," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også