Nyhedsavisen tror på det

Der skal mere end et gigantisk underskud til at skræmme optimismen væk hos Nyhedsavisens adm. direktør, Morten Nissen Nielsen.
MediaWatch
Der skal mere end et gigantisk underskud til at skræmme optimismen væk hos Nyhedsavisens adm. direktør, Morten Nissen Nielsen.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Sommerens mest omtalte medievirksomhed er Nyhedsavisen. Et dundrende underskud og et manglende regnskab har rettet opmærksomheden mod gratisavisen, hvor en samlet ledelse har været særdeles sparsom med at udtale sig om situationen.

Nyhedsavisens adm. direktør Morten Nissen Nielsen oplyste dog i går, at regnskabet vil blive indsendt her til morgen: »Alle har nu underskrevet, herunder også revisor. Det er et pletfrit regnskab.«

Modsat de fleste andre steder i branchen regner han ikke med, at Nyhedsavisen bliver ramt af den økonomiske tilbagegang i resten af samfundet.

»Recession i samfundet generelt kan betyde, at flere annoncører finder behov for at evaluere medieplanen - og det kan styrke os. Ud med de dyre annoncer i Jyllands-Posten og på med Nyhedsavisen i annonceplanen. Flere læsere og lavere annoncepris, det er da meget godt,« siger han og afviser, at det er urealistisk at gøre Nyhedsavisen til en rentabel forretning.

Heller ikke selv om Nyhedsavisens ejer, 365 Media Scandinavia, i 2007 måtte sluge et underskud på 553 mio. kr. - det er til sammen resultaterne i Nyhedsavisen og det tilknyttede distributionsselskab Morgendistribution Danmark.

»Der er ikke noget overraskende i, at en nystartet avis giver underskud. Vores bundlinje er kraftigt forbedret alene i det seneste halve år. Vi forventer, at det vil fortsætte,« siger han.

»Kapital på plads«
Direktøren forklarer regnskabsforsinkelsen med, at nye investerer har været på vej ombord, og at disse forhandlinger har trukket ud.

»Det er beklageligt, men nu er det løst.«

Morten Nissen Nielsen og Nyhedsavisen ønsker ikke at delagtiggøre omverdenen i, hvor mange millioner, der skal til for at sikre virksomhedens fortsatte eksistens.

»Det holder vi for os selv. Men vores kapitalforhold er på plads, og vi løfter sløret for detaljerne i de kommende dage.«?

Minus'er
Årsresultater med minus i dansk erhvervsliv:

Lego (2004): -1,9 mia. kr.

SAS (2004): -1,5 mia. kr.

Dagsbrun Media (2007): -632,4 mio. kr.

Århus Stiftstidende (2006): 209,5 mio. kr.

TV 2 (2007): -158,5 mio. kr.

JP/Politikens Hus (2007): -104,4 mio. kr.

Berlingske Tidende (2002): -87,6 mio. kr.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også